DRDO: Fraaie gevechten in twee openingsraces races

Geschreven op 25 april 2024 om 10:10

Tekst: Gerrie Hoekstra 

Fotografie: Chris Schotanus

Rijdersbriefing DRDONa een lekker zonnetje in de namiddag begint het alweer aardig fris te worden tegen het avonduur op Circuit Zandvoort. De teams en rijders staan te popelen om na een lange winterstop weer de baan op te mogen. De organisatie is, ondanks wat late afzeggingen, tevreden met 28 auto’s. Sommige teams waren net niet op tijd gereed om dit eerste evenement mee te doen, dus voor de volgende races verwacht de DRDO een nog veel groter veld.

Kwalificatie
De zeer ervaren Cor Euser houdt nog steeds enorm van het racen en had al aangekondigd om een aantal avonden mee te rijden. En dat deed Cor gelijk goed door bij het eerste evenement naar de snelste tijd te rijden in de kwalificatie met zijn BMW M3 E46. Semo Keric start naast de routinier vanaf de eerste rij met zijn BMW M2. Een aantal rijders moeten nog even wennen aan de regels en hun twee snelste ronden worden afgenomen vanwege te snel rijden onder code 60.

Race 1
Even over half zeven gaat het startveld na een staande start los voor hun eerste race van 50 minuten. Semo Keric neemt de eerste plaats over van Euser, die op de achter bumper van de CP Motorsport Team Keric blijft plakken. Derde rijder Peter Koelwijn in zijn Koopman Racing BMW moet wat lossen. Cor Euser herstelt de rangorde in zijn voordeel en pakt gelijk wat voorsprong.

Equipe Sluiter-Verzijlbergen is de snelste in de Special klasse, terwijl Kagenaar-Van den Burg dit is in de Clio Challenge. In de Standaard klasse is Peter de Roo de koploper in zijn VW Golf. Peter Koelewijn meldt zich in de pits met technische problemen waardoor de derde plaats in de SP+ klasse in de handen van Patrick Grootscholten in zijn Rainbow Racing Team by CP Motorsport BMW M2 komt.

Halverwege de wedstrijd begint het te regenen. Equipe Kivits-Van Rooij in hun “Want to Race” BMW M2 verdringt equipe Sluiter-Verzijlbergen naar de tweede plaats in de Special klasse. Levi Vriesema spint van de baan af vlak voor de Arie Luyendyk kombocht en veroorzaakt een code 60. De BMW E30 moet met een gebroken wiel weggesleept worden. De auto’s komen gelijk de pits in voor hun rijderswissel of verplichte stop en bandenwissel.

Het begint harder te regenen. Dennis van der Linden spint de grindbak in van de Hans Ernst bocht en veroorzaakt opnieuw een code 60 om gelegenheid te geven de BMW weg te trekken. Er worden een flink aantal rijders bestraft vanwege een te hoge snelheid onder Code 60. Na alle wissels heeft Semo Keric de kop overgenomen van Cor Euser met Patrick Grootscholten op een derde positie voor Zandvoorter Martijn Wijsman, die flinke progressie heeft gemaakt.

Equipe Sluiter-Verzijlbergen heeft de kop weer overgenomen in de Special Klasse, mede door de 20 seconden straf vanwege een te korte pitstop van Equipe Kivits-Van Rooij , terwijl equipe Kagenaar-Van den Berg koplopers blijven in de Clio Challenge.

Equipe Van Steen-Creemers heeft zich naar voren gereden in de Standaard klasse. Een drietal auto’s worden bestraft vanwege een te korte pitstop. Eén van de equipes krijgt zelfs een 300 seconden straf voor een veel te late pitstop. Er verandert in de slotfase nog weinig. Semo Keric wint de wedstrijd en de SP+ klasse. Equipe Sluiter-Verzijlbergen blijft het beste in de Special klasse, terwijl equipe Kagenaar-Van den Burg de Clio Challenge winnen. Equipe Van Steen- Creemers is de bovenliggende partij in de Standaard klasse.

 

Race 2
Cor Euser start ook de tweede wedstrijd vanaf de poleposition met Semo Keric daar weer naast. Het is weer droog geworden in Zandvoort, een flauw avondzonnetje weerspiegelt op de nog vochtige baan. De winnaars van de eerste wedstrijd van de Clio Challenge equipe Kagenaar-Van den Burg komt niet weg bij de start en wordt gelukkig door iedereen daarachter ontweken. Cor Euser komt niet goed uit de startblokken en verliest een aantal plaatsen.
Semo Keric pakt de kop voor Patrick Grootscholten en Daaf Steentjes in zijn BMW M2. Equipe Sluiter-Verzijlbergen is de snelste uit de Special klasse, terwijl Maarten Knijnenburg bij zijn debuut in de Clio Challenge gelijk de kop overneemt.

Geert Brockhoff met de Plesman Motorsport BMW Compact E36 is de leider in de Standaardklasse. Peter de Roo gaat er zelfstandig vanaf in de Slotemakerbocht en toucheert de vangrail maar weet de pits nog te bereiken om vervolgens de wedstrijd weer aan te vangen.

Sander Teeuwen in zijn BMW M3 maakt teveel geluid en mag zijn wedstrijd niet vervolgen. Het bord “Pit Window Open” hangt uit voor het maken van de verplichte pitstops. De top drie in de wedstrijd blijft ongewijzigd. Semo Keric op kop voor Patrick Grootscholten en Daaf Steentjes. In de Special klasse is equipe Kivits-Van Rooij dia aan de leiding ligt voor equipe Sluiter-Verzijlbergen.
In de Clio Challenge blijft Maarten Knijnenburg op kop gevolgd door Justin Hermarij. In de Standaardklasse is Geert Brockhoff de bovenliggende partij voor equipe Van Steen-Creemers, die na de wedstrijd nog een tijdstraf van 10 seconden moet ondergaan vanwege een touché in de eerste ronde in de Hugenholtzbocht.

Daaf Steentjes promoveert naar de tweede plaats ten koste van Patrick Grootscholten, die in het gedrang nog een plaats verliest aan Haso Keric. Deze twee rijders maken er een fraai gevecht van om de laatste podiumplaats. Semo Keric pakt de dubbelslag met zijn tweede overwinning voor Steentjes en Haso Keric. Equipe Kivits-Van Rooij wint de Special klasse.

Een prachtig debuut voor Maarten Knijnenburg na zijn winst in de Clio Challenge waarbij Justin Hermarij keurig naar een tweede positie rijdt. Geert Brockhoff krijgt de beker voor zijn winst in de Standaardklasse.
Zoon Semo Keric wint ook de tweede wedstrijd in de Special Plus klasse, met zijn vader Haso op de derde plaats. Daaf Steentjes pakt de tweede podiumplaats. Een blije Equipe Kivits-Van Rooij is de beste in de Speciaal Klasse. Rudy Sluiter wordt tweede gevolgd door Arie Roosenboom. 

De volgende avondrace is dinsdag 28 mei, opnieuw op het Circuit van Zandvoort.