DRDO: De Dutch Race Driver Organisation de winnaars zijn bekend na een fraai seizoen

Geschreven op 17 oktober 2024 om 11:46

Na twee fraaie afsluitende wedstrijden zijn alle klassementwinnaars bekend. Routinier Cor Euser laat in de laatste race nog even zien dat een AOW leeftijd voor hem geen enkele rol speelt en verdiend winnaar wordt in de Special Plus klasse op zijn naam schrijft. Met twee podiumplaatsen pakt Kevin Jansen de titel in de Special klasse terwijl het snelle duo Raimond van Steen/Hans Creemers zich de beste mag noemen in de Standaardklasse. Ondanks twee overwinningen komt Maarten Knijnenburg toch nog punten tekort om de titel in de Clio Challenge te winnen. Deze eer is er voor equipe Mark van der Anker en Teun Laan die het gehele seizoen al een sterke indruk achter laten. Na de uitreiking van de super grote Amerikaanse bokalen gaat iedereen met een tevreden gevoel weer naar huis. Op naar het volgende seizoen 2025.


Tekst: Gerrie Hoekstra
Foto’s: Chris, Marijn en Noor Schotanus

Na drie verregende DRDO evenementen is het eindelijk droog op Circuit Zandvoort. Het is alweer de laatste raceavond van dit seizoen, een jaar wat wederom voorbijgevlogen is. Een record van 36 wagens hebben zich ingeschreven voor deze laatste ronde waarin nog twee van de vier klassementen moeten worden beslist.

Cor Euser

Kwalificatie
Het duurt niet lang voordat Cor Euser zich bovenaan de lijst meldt. De ervaren coureur is kan niet meer ingehaald worden in het klassement in de Special Plus klasse, maar krijgt vanavond tegenstand van eerdere winnaar Semo Keric in een BMW M2.

Equipe Verkerk en Verkerk

Het Porsche GT4 duo Patrick Verkerk/Harry Verkerk weten nog enigszins in de buurt te blijven van Cor Euser, terwijl Semo Keric blijft hangen op een derde plaats. Patrick Grootscholten die nog strijd om de tweede plaats in de klasse met Martijn Wijsman, eindigt als vierde voor Dennis van der Linden. Martijn Wijsman eindigt als negende in de klasse en heeft een inhaalrace in het vooruitzicht.


In de Special klasse is het equipe Rudy Sluiter/David Verzijlbergen die hun BMW130 cup naar de snelste tijd rijden, gevolgd door Robin Verkerk in zijn Porsche 924 GTP. Equipe Sander Teeuwen/Jeffrey den Rooijen met een BMW M3 E36 EVO eindigt als derde. Klassements aanvoerder Kevin Jansen blijft hangen op een zevende plaats.

 Kai Wagenaar Hummelinck

In de Standaardklasse is Kai Wagenaar Hummelinck met een Honda Civic het rapste voor equipe David Meijsing/Koen Koster en de klassementsleiders Raimond van Steen/Hans Creemers.


In de Clio Challenge begint Maarten Knijnenburg voortvarend in zijn strijd om de titel met de snelste tijd voor de Clio van equipe Thomas Zantingh/Marijn Zantingh en de koplopers in het klassement Mark van der Anker en Teun Laan als derde.

Grid Girl

Race 1Het is nog enigszins licht wanneer de eerste wedstrijd van 50 minuten rond half zeven van start gaat. Vier dik strijden de bolides naar de Tarzanbocht, waarbij het gras voor de tribune wordt weggemaaid. De RFF Porsche van equipe Verkerk/Verkerk is het snelste weg maar Cor Euser herpakt zich en weet na één ronde op de streep weer de kop te pakken. Semo Keric verbetert zich naar de tweede plaats. Een geweldige start kent Maarten Knijnenburg die met zijn Clio zelfs achter het geweld van de Special Plus klasse is beland.

Start race 1

In de Special klasse kent Robin Verkerk de beste start terwijl in de Standaard klasse Kai Wagenaar Hummelinck de koploper is voor Peter de Roo in zijn Golf, daarachter is Simon Nieman van Spitit Racing met een opmars bezig rs en pakt na een paar ronden de leiding over. Problemen voor Henk Vuik jr. die de pits moet opzoeken. In bocht 8/9 zoekt Peter Kool de grindbak op en graaft zijn Mercedes SLK in, wat de eerste code 60 betekent.

Robin Verkerk

Na de eerste helft van de race ontstaat er flinke drukte in de pits vanwege de verplichte pitstops. Na de onderbreking is Semo Keric in zijn CP Motorsport BMW M2 de nieuwe koploper voor Peter Koelewijn in de Koopman Racing BMW M3 E46. Patrick Grootscholten is derde voor de door extra successeconden teruggezakte Cor Euser.

Semo Keric

Robin Verkerk blijft koploper in de Special klasse voor het MV Motorsport duo Kevin Jansen met daarachter Arie Roosenboom. Maarten Knijnenburg is de leider in de Clio Challenge voor equipe Zantingh/Zantingh. In de Standaard klasse heeft Simon Nieman in zijn Clio 3 een flinke voorsprong opgebouwd op Peter de Roo en Kai Wagenaar Hummelinck.


In de slotfase passeert Cor Euser Peter Koelewijn voor de tweede plaats en heeft de jacht ingezet op leider Semo Keric en weet nog flink veel tijd goed te maken maar blijft achter de koploper op 9.198 seconde steken. Peter Koelewijn eindigt als derde.

Simon Nieman

Robin Verkerk is de snelste in de Special klasse gevolgd door Kevin Jansen en Arie Roosenboom. In de Standaard klasse blijft Simon Nieman de bovenliggende partij met Kai Wagenaar Hummelinck op een tweede plaats voor het duo Raimond van Steen/Hans Creemers, die profiteren van een 10 seconden straf voor Peter de Roo na een lichte touché in de Tarzanbocht met de BMW van equipe Bron/Heijn Niessink.

Maarten Knijnenburg

Maarten Knijnenburg wint de Clio Callenge voor equipe Zantingh/Zantingh en de snelle Clio 2 van Justin Hermarij.

Podiums race 1
SP+ podium 1

Tiener Semo Keric wint de eerste wedstrijd in de Special Plus klasse voor routinier Cor Euser en Peter Koelewijn
 

SP podium 1

Robin Verkerk is de snelste in de Special Klasse, geflankeerd door tweede rijder Kevin Jansen en Arie Roosenboom (rechts)
 

ST podium 1

In de Standaard klasse wint Simon Nieman met Kai Wagenaar Hummelinck op een tweede plaats voor het duo Raimond van Steen/Hans Creemers (rechts)
 

CC podium 1

Maarten Knijnenburg wint de Clio Callenge voor equipe Zantingh/Zantingh (links) en Justin Hermarij
 

Start race 2

Race 2
De tweede wedstrijd wordt in het donker verreden maar de lampen van de firma Collé zorgen voor wat extra licht in de duisternis. Na de start zorgen de koplampen en achterlichten van het dikke veld een fraai lichtshow door de Zandvoortse duinen. Cor Euser gaat als een flits van start voor Semo Keric en equipe Verkerk/Verkerk. Bart Walraven is de best gestarte wagen uit de Special klasse en Maarten Knijnenburg is wederom de snelste bij de Clio’s. Simon Nieman leidt de Standaardklasse.
DRDO race in het donker

De winnaar van de eerste wedstrijd in de Special klasse Robin Verkerk moet naar binnen vanwege te veel geluid en krijgt een waarschuwing. Meerdere wagens maken te veel geluid, waar bij de wedstrijdleiding scherp op gelet wordt. Patrick Verkerk met zijn Porsche GT4 krijgt de zwarte vlag en mag vanwege het geluid niet meer de baan op. Ondanks de waarschuwing mag ook Robin Verkerk niet meer verder. Rudi Sluiter is de nieuwe koploper in de Special klasse met zijn BMW 130 Cup gevolgd door Bart Walraven in zijn Just Racing BMW 320d, derde is de snelle racende dame Charlotte van Bokkum in haar BMW E30.

Charlotte van Bokkum

Na alle pitstops blijft Cor Euser aan de leiding met op ruim zes seconden Semo Keric daarachter. Derde rijder is Patrick Grootscholten die Martijn Wijsman voor blijft. Walraven wordt de nieuwe koploper in de Special klasse gevolgd door Charlotte van Bokkum en David Verzijlbergen die het zitje van Sluiter heeft ingenomen. Maarten Knijnenburg is veruit de snelst in de Clio Challenge en Kai Wagenaar Hummelinck is koploper in de Standaardklasse voor Simon Nieman.

Gloeiende remschijven bij equipe sluiter en verzijlbergen

Cor Euser laat in deze tweede wedstrijd zien dat hij de ware klassementswinnaar is. De routinier vergroot zijn voorsprong op tweede rijder Semo Keric naar 25.625 seconde. Derde eindigt Patrick Grootscholten. Met een vierde plaats behaalt Zandvoorter Martijn Wijsman de tweede plaats in het eindstand.


Equipe Bart Walraven/Sebas Walraven wint de Special klasse voor equipe Sluiter/Verzijlbergen. Een derde podiumplaats is er voor Kevin Jansen, die daarmee ook de titel binnensleept. Pech voor Charlotte van Bokkum, die na een te korte pitstop en de daarbij horende straf van, een podiumplaats kan vergeten.

Maarten Knijnenburg

Maarten Knijnenburg is al de gehele avond de Clio “To Beat”, en niemand slaagt erin de Katwijkse garagehouder nog te bedreigen. Equipe Van den Anker/Laan eindigt als tweede en door dit resultaat mogen zij zich de beste noemen in de Clio Challenge. Justin Hermarij pakt fraai de laatste podiumplaats.

De Standaard klasse wordt een prooi voor Kai Wagenaar Hummelinck voor Simon Nieman en de niet meer in te halen klassementsleiders Van Steen/Creemers.

Van Steen en Creemers

Podiums race 2
SP+ podium 2

Cor Euser wint de laatste DRDO wedstrijd van dit seizoen voor Semo Keric en Patrick Grootscholten (rechts)


SP podium 2

Equipe Bart Walraven/Sebas Walraven wint de Special klasse voor equipe Sluiter/Verzijlbergen. Een derde podiumplaats is er voor Kevin Jansen (rechts)

ST podium 2

De Standaard klasse wordt een prooi voor Kai Wagenaar Hummelinck voor Simon Nieman en equipe Van Steen/Creemers (rechts

CC podium 2

Maarten Knijnenburg wint ook de tweede race voor de winnaars Van den Anker/Laan en Justin Hermarij (rechts

De winnaars van de diverse klassementen in beeldKampioen Cor Euser

Special Plus klasse winnaar Cor Euser geflankeerd door tweede rijder Martijn Wijsman (links) en Patrick Grootscholte


Kampioen Kevin Janssen

Uiteindelijk is het toch Kevin Jansen die de titel in de Special klasse op zijn naam schrijft voor Rudy Sluiter (links) en Arie Roosenboom

Kampioenen Raimond van Steen en Hans Creemers

De titel in de Standaardklasse gaat naar het duo Raimond van Steen en Hans Creemers. Peter de Roo wordt tweede voor de jonge Henk Vuik jr. (rechts)

Kampioenen Teun Laan en Mark vd Anker

Equipe Mark van den Anker/Teun Laan wint de Clio Challenge voor Maarten Knijnenburg, die maar een drietal punten te kort komt. De derde prijs wordt verdeeld tussen het team Raaf 4 met Thomas Zantingh/Marijn Zantingh en Raaf 3 van Robert den Engelsman en Lukas Stiefelhagen

Laatste woord
Het laatste woord is er voor DRDO organisatrice Floortje Snoek: “Ik ben blij met dit prachtige seizoen. 36 wagens voor het laatste evenement is een fraai resultaat. We willen graag voor het volgende seizoen dit evenaren of zelfs verbeteren. Als er teams of rijders zijn die hier met ons over willen brainen dan staan wij er altijd open voor. Het geluid was echter vooral in de laatste race een issue. Na zeven uur s ’avonds zijn wij gebonden aan strenge regels om te mogen blijven racen. Voor het volgende seizoen blijven en moeten we hier op blijven letten. Medewerking van teams en rijders is absoluut belangrijk. Ik wil jullie bedanken voor het fijne seizoen, maar we zitten de komende winterperiode zeker niet stil. Meer informatie volgt hierover de komende maanden”.