Geschreven op 18 October 2023 om 13:32
Tekst: PR
Fotografie: Chris Schotanus
Maar liefst 35 auto’s hadden zich ingeschreven voor het laatste DRDO-evenement van 2023. Met in totaal 16 teams die nog voor de maximale punten gingen strijden was de spanning tijdens de laatste twee races om te snijden. Al in de kwalificatie was dat te merken, want hoewel de races 50 minuten lang zijn en de winnaar doorgaans niet in de eerste bocht bepaald wordt, werd er flink om de poleposition in elke divisie gestreden.
Kwalificatie
De verrassende polesitter werd equipe Reint Grootveld-Dillon Koster in hun fraaie BMW M2. In de slotseconden van de kwalificatie verbeterden zij de tijd van equipe Hassan en Mounir Arrefrag in de SEAT Cupra TCR.
Race 1
In de M3 divisie wist Peter Koelewijn wat hem te doen stond. Hij stond in het opgetelde dagklassement acht punten achter zijn rivaal Dennis van der Linden en moest dus beide races winnen, maar daarnaast ook beide polepositions en snelste raceronden rijden. Met de twee polepositions maakte hij een goede start, maar Koelewijn zou er flink voor moeten knokken.
Regen of niet
Hoewel de buienradar dat niet voorspelde begon het net voor de race begon toch flink te regenen. Zaak voor de teams dus om zich goed voor te bereiden. Een aantal teams slaagde er niet in om de auto op tijd raceklaar te krijgen en zich op de startgrid op te stellen. Vijf teams moesten daarom de race beginnen vanuit de pitstraat en sommigen verloren daarbij veel posities. Uiteindelijk begonnen 31 auto’s aan de voorlaatste race van het seizoen.
Glibberen en glijden
Het veld ging ondanks de natte baan op volle snelheid de Tarzanbocht in en dat ging goed. Driedik glibberend en glijdend door de Hugenhotlzbocht waren er gelukkig net geen contacten, maar was het duidelijk dat het voor de coureurs geen makkelijke race zou worden. Gelukkig werd het snel droog en speelde de natte baan niet echt een belangrijke rol.
Bliksemstart
Han Kirchhoff was in zijn fel oranje BMW M3 E46 het scherpste, want vanaf de vijfde startplek nam hij de leiding in de race. Polesitter Grootveld had het minder naar zijn zin, hij verruilde zijn goede uitgangspositie voor de zesde plek. Na enkele ronden was het helemaal zuur toen hij naast de baan raakte, zijn auto beschadigde en hoewel hij nog op eigen kracht de pits kon bereiken was hun race over. In de vierde ronde wist Koelewijn Kirchhoff te passeren en daarmee bereikte hij weer een betere uitgangspositie in de strijd. Mark Jobst in zijn Zilhouette nam de leiding in de Special Plus en ook dat was een belangrijke stap, want Martijn Wijsman reed in zijn BMW GTR op geruime achterstand achter hem.
Morien razendsnel
Een verrassende rijder in de top tien was Mika Morien. In zijn Clio gestart vanaf de 16e positie klom hij snel op naar P8, maar daarmee was de Fries nog niet tevreden. Hij reed zelfs naar de vijfde positie en hield daarmee veel snellere auto’s achter zich.
Pitwindow
Kirchhoff gaf zich nog niet gewonnen en herpakte de leiding in de race. Het openen van de pitwindow werd echter bepalend voor de uitslag van de race. Net voor de rijders hun verplichte pitstop mochten gaan maken kwam de VW Golf van equipe Van Schaik-Koopman uit de Standaard klasse vast te staan in het grind van de Kumhobocht. Een Code 60 was nodig om de Golf veilig te stellen.
Te laat
Waar Koelewijn, Van der Linden en 22 anderen meteen binnen kwamen om hun stop te maken reed Kirchhoff door. Dat bleek een misrekening, want toen Kirchhoff na zijn stop de baan weer opkwam was hij teruggevallen naar de derde positie met een achterstand van 48 seconden op Koelewijn. Ook Van der Linden wist Kirchhoff nog voorbij te gaan en zo was het podium bij de M3 voor race 1 bekend.
Special Plus
Mark Jobst lag daarachter op schema, maar in ronde 16 viel de Zandvoorter terug naar de vierde plek en daarmee namen zijn kansen aanzienlijk af. Martijn Wijsman had inmiddels de vijfde plaats achter Jobst ingenomen en was zelfs in staat om in de aanval te gaan. Maar de strijd in Special Plus werd verrassend genoeg gewonnen door Haso en Semo Keric in de BMW M2, met Jobst als tweede en Wijsman als derde.
Special Plus
Mark Jobst lag daarachter op schema, maar in ronde 16 viel de Zandvoorter terug naar de vierde plek en daarmee namen zijn kansen aanzienlijk af. Martijn Wijsman had inmiddels de vijfde plaats achter Jobst ingenomen en was zelfs in staat om in de aanval te gaan. Maar de strijd in Special Plus werd verrassend genoeg gewonnen door Haso en Semo Keric in de BMW M2, met Jobst als tweede en Wijsman als derde.
Race 2
Inmiddels was het al flink donker geworden in Zandvoort en de rijders konden zich gaan voorbereiden op een race in de duisternis. Dit keer waren er twee equipes die niet op tijd klaar waren en vanuit de pitlane moesten starten, waaronder de BMW M3 E36 van Den Rooyen die de eerste race van de specials gewonnen had.
Koelewijn snel
Dit keer wist Peter Koelewijn de leiding te nemen en na de eerste ronde kwam hij met een voorsprong van drie seconden op Kirchhoff door. Mark Jobst had vanaf de tweede startplek geen goed begin van de race, zijn Zilhouette kwam na de eerste ronde als vijfde door achter de vier M3’s. Jeffrey den Rooyen liet zien dat ook starten vanuit de achterhoede voor hem geen probleem is. Na twee ronden lag hij al 17e en tweede in de klasse Special en zijn dadendrang was nog lang niet voorbij.
Code 60
Martijn Wijsman wist ook wat hem te doen stond om zijn kansen open te houden. Hij passeerde de winnaar van de eerste race Haso Keric en lag nu tweede in Special Plus. Een Code 60 vanwege het stilvallen van de BMW Compact van Levi Vriesema uit de Standaard klasse bracht wat rust. Robin Verkerk moest zijn Porsche stilzetten met een kapotte koppeling.
Jacht geopend
Op kop had Koelewijn inmiddels al een voorsprong van ruim 13 seconden op Kirchhoff. Van der Linden daarachter wist dat hij naar voren moest. In ronde vijf passeerde hij de oranje BMW van Kirchhoff inderdaad en zo kon hij de jacht op Koelewijn openen. Den Rooyen nam in de zesde ronde de leiding over bij de Specials. Jobst zag Wijsman naderen en passeerde de M3 van Han Wannet om een buffer te hebben. De pitwindow speelde deze race geen rol van betekenis, al maakten meerdere rijders uit de achterhoede een te korte stop met bijbehorende straffen.
Standaard
De strijd in de Standaard klasse verliep vandaag geheel anders dan normaal. Waar Maarten Knijnenburg en equipe Van steen-Creemers altijd om de hoogste podiumplaatsen streden, was dat nu achter de Porsches van Patrick Verkerk en equipe Verhoeven-Van der Brink niet het geval. Knijnenburg zag zijn kansen verdampen, met een derde plek in race 2 scoorde hij niet voldoende punten en moest de beslissing in het opgetelde dagklassement daarmee overlaten aan zijn rivalen Van Steen-Creemers.
Omslagpunt
Op kop had Koelewijn het naar zijn zin, ondanks de donkere baan reed hij stabiele rondetijden en had hij voldoende voorsprong op Van der Linden. Wel moest hij nog op jacht naar de punt voor de snelste ronde, want die was nu in handen van Van der Linden en dat kon wel eens het omslagpunt in de strijd kunnen zijn.
Oliespoor
Met nog een minuut of 13 op de klok bleek er een flink oliespoor op de baan te liggen. De wedstrijdleiding zette de Code 60 in om te kunnen bepalen of dit snel kon worden opgeruimd. Na enkele ronden Code 60 bleek echter dat er zoveel olie op de baan lag dat het niet verantwoord was om de race voort te zetten. Zo werd de laatste race van seizoen 2023 helaas stilgelegd met een Code rood en was de strijd in alle divisies gestreden.
De winnaars van de opgetelde dagklassementen van 2023
BMW M3 divisie – Dennis van der Linden wint met 184 punten, twee meer dan Peter Koelewijn.
Special Plus – Mark Jobst wint met 160 punten voor Martijn Wijsman met 144 punten.
Specials – Johnny Wiegel wint met 112 punten voor equipe Teeuwen-Den Rooyen met 70 punten
Standaard klasse – Equipe Van Steen-Creemers wint met 115 punten voor Maarten Knijnenburg met 101 punten.
Clio Challenge – Equipe Witte raaf 1 wint met 120 punten voor Witte Raaf 2 met 111 punten.