Geschreven op 11 April 2024 om 11:50
Er komt alleen maar goed nieuws uit de Einsteinstraat 5 in Zandvoort. De Dutch Race Driver Organisation start dinsdag 23 april alweer hun zestiende seizoen. Na de eerdere aankondiging van het aantrekken van hoofdsponsor Pirelli, is de stijgende lijn van de hoeveelheid deelnemers alleen maar doorgezet. Wij spraken met een aantal trouwe deelnemers, maar ook met de grote teams die vorig seizoen al zorgden voor een overvolle Zandvoortse paddock.
Tekst: Gerrie Hoekstra
Fotografie: Chris Schotanus, Gerrie Hoekstra en PR
De ervaren Peter Koopman is al jaren een trouwe deelnemer van de DRDO-evenementen. Eind jaren tachtig reed de routinier al rallysprints, gevolgd door twee jaar Ascona Cup op het circuit en vanaf 1990 vier jaar lang productie toerwagens in zijn bekende Suzuki Swift. Na het opbouwen van zijn zakelijke carrière, begon het racevirus weer te kriebelen. “Ik rijd vanaf 2016 met mijn vaste teamgenoot Gerard van Schaik, daarvoor nog een jaar met Joost Koenders, waar we kampioen zijn geworden in onze klasse. Eén coronajaar heb ik overgeslagen, maar we zijn er eigenlijk altijd bij. Het avondconcept van de DRDO staat me aan, veel racen in een korte tijd. De sfeer is ook heel gemoedelijk en dat past mij goed. We zijn nu een nog betere VW Golf aan het opbouwen voor de eerste avondraces van dinsdag 23 april. We komen natuurlijk weer op de baan met hulp van Martin de Weerd van Match Racing.”
Ook de 39 jaar jonge Maarten Knijnenburg is al vier seizoenen een graag geziene gast bij de DRDO-races. In zijn opvallende rode Swift reed hij al vaak naar de bovenste trede van het podium in de standaardklasse. De eigenaar van Vakgarage Automeer uit Katwijk richt zich met zijn bedrijf op alle merken, maar kent een geschiedenis met het merk Suzuki. “Vandaar ook mijn deelname met de Swift de afgelopen jaren, maar nu ga ik het in mijn vijfde jaar anders doen. Eind vorig jaar heb ik een Clio 4 aangeschaft waar ik in april mee wil starten in de Clio Cup als onderdeel van de DRDO. Ik loop al wat langer mee en vind het prachtig dat er steeds nieuwe rijders bij komen. Ik hecht er veel waarde aan om in een groot veld van start te kunnen gaan en om een beetje strijd te hebben. In de DRDO wordt alles professioneel aangevlogen, dat spreekt mij erg aan. Alles wordt over de hele linie serieus opgepakt. Ook hebben de deelnemers eerbied voor elkaars materiaal en het concept is vooral voor ondernemers ideaal.”
Jan van der Kamp runt samen met zijn broer Reinier CP Motorsport uit het Zuid-Hollandse Maasland. “Ons streven is om onze rijders steeds beter te laten worden door deel te nemen aan trackdays en wedstrijden. We begeleiden en coachen beginnende coureurs en zorgen dat alles klaar staat en dat alles optimaal verloopt. We hebben als doel om elk jaar onze rijders te verbeteren en dat zie je aan de resultaten. De DRDO kent altijd een drukke avond, de tijd schiet voorbij. In het verleden waren onze klanten te veel weg en reden te weinig, daar liepen we tegenaan. Dat is bij de DRDO anders. Deze organisatie is toegankelijker en gemakkelijker. We zijn er zeker het komende seizoen met meerdere auto’s weer bij.”
Als hoofdtaak prepareert en bouwt JR Motorsport motoren voor andere teams. Maar ook rijders begeleiden naar een hoger niveau is een onderdeel van hun businessmodel. Eigenaar Joost Ursum liet eind vorig seizoen zijn zoon Kevin kennismaken met de autosport. Mede geholpen door de ervaren Bas Schouten reed deze equipe de donkere finaleraces op Circuit Zandvoort. “Het is niet goed om beginnende rijders gelijk met hogere klassen kennis te laten maken. Die opbouw moet in stappen gebeuren. De DRDO hanteert een relatief betaalbare vorm van autosport en is ideaal voor mensen met een autosporthart die het geld niet hebben om in duurdere klassen uit te komen. Maar ook voor zakenmensen die weinig tijd hebben is racen in een korte tijd ideaal. Daar komt nog bij dat alles in een strakke maar toch gemoedelijke sfeer wordt afgewerkt.”
Jochem van de Wiel is enthousiast over de DRDO. Met zijn JW Raceservice zet hij meerdere auto’s in. “Mijn klanten hebben de voorkeur om doordeweeks in de avonduren te racen. De DRDO heeft een leuk concept en vooral de diversiteit aan deelnemende auto’s en het steeds vollere startveld spreekt mij aan. Mijn klanten delen de auto’s met vrienden zodat alles een beetje betaalbaar blijft. Wat ze bij de DRDO goed doen, is de ideale combinatie met hun licentiecursussen waardoor zij nieuwe rijders meetrekken naar hun races. Ik ben zeker weer dit jaar aanwezig en kom wellicht met een vriend zelf aan de start.”
Cor Euser is er dit jaar ook zeker weer bij. “Het is leuk racen, geen gezeik, alles is duidelijk. Je gaat in de voormiddag naar het circuit en bent ‘s avonds niet te laat thuis en je hebt een geweldige avond gehad. Ik benut de vrije training om aspirant coureurs het “oude school racen” onder de knie te laten krijgen. Met een BMW goed leren schakelen en tussengas geven. Vorig seizoen heb ik onderricht gegeven aan de jonge Keanu Al Azhari en we wonnen gelijk de tweede wedstrijd. Keanu komt nu voor het tweede jaar uit bij MP Motorsport in de Spaanse F4-competitie. Ook Daan Pijl en Rik Koen heb ik op deze manier voor hun eerste races kennis laten maken met de autosport. Er wordt bij de DRDO heel netjes gereden en dat staat me wel aan. Ik word deze maand 67 jaar en ontvang voor het eerst mijn AOW. Een bedrag waar ik amper een half setje voor mijn Marcos van kan aanschaffen”, vertelt de routinier lachend. “Als ik geen leerlingen meeneem naar Zandvoort, ga ik gewoon toch weer zelf rijden, het blijft leuk.”
Koop een set Pirelli’s en krijg je inschrijfgeld cadeau
Organisatrice Floortje Snoek kan niet wachten op het begin van het seizoen: “We waren aan het eind van het seizoen van vorig jaar al opgetogen over de 35 auto’s op de baan. Dit aantal gaan we naar verwachting zeker weer halen of zelfs overtreffen. Je merkt gewoon dat de aanwezige teams blij zijn met onze aanpak. In alle rust, zonder druk, nieuwkomers laten kennismaken met de autosport. Maar ook de wat meer ervaren rijders komen terug om zich in onze wedstrijden te verbeteren. Ik ben blij met de nieuwe hoofdsponsor Pirelli, die gelijk al begint met een fantastische actie om bij aanschaf van een set banden het inschrijfgeld voor het eerste evenement van 23 april op zich te nemen.”
Programma avondrace:
De evenementen op Circuit Zandvoort zullen via onderstaand format verreden worden:
15.00–16.00 Inschrijven & Keuring
16.30–16.45 Rijdersbriefing
17.00–17.20 Vrije Training
17.20–17.40 Kwalificatie
18.30–19.20 Race 1
20.10–21.00 Race 2
Tijdens alle races zal een verplichte pitstop plaatsvinden die het mogelijk maakt om van rijder te wisselen.
Kalender:
23 april Pirelli DRDO avondrace 1 (Dinsdag 23 april) Circuit Zandvoort
28 mei Pirelli DRDO avondrace 2 (Dinsdag 28 mei) Circuit Zandvoort
9 juli Pirelli DRDO avondrace 3 (Dinsdag 9 juli) Circuit Zandvoort
4 augustus Jack's Racing Day (2-4 augustus) TT Circuit Assen
8 september ACNN TT Circuit Assen
15 oktober Pirelli DRDO avondrace 4 (Dinsdag 15 oktober) Circuit Zandvoort