DRDO: Interview - Dennis van der Linden gaat nog steeds voor de winst

Geschreven op 17 May 2024 om 16:40

Tekst: Gerrie Hoekstra

Fotografie: Chris Schotanus

“Mijn vader, die door zijn vader al als kleine jongen werd meegenomen naar de eerste officiële Grand Prix van Nederland in 1952, nam mij als zes jarige mee naar de Grand Prix van Nederland van 1975, de wedstrijd waarin James Hunt met de Hesketh Ford op een opdrogende baan de Ferrari van Niki Lauda maar net voor bleef. Sindsdien ben ik de autosport blijven volgen en heb zo het racevirus opgelopen. Dat werd alleen maar erger doordat ik met mijn vader als beginnend tiener veel outdoor kartsessies heb gereden, waar in eerste instantie mijn vader mij versloeg, maar waar ik al snel de rollen omdraaide. Een eigen versnelling kart kwam er voor recreatief gebruik, maar echt officiële wedstrijden rijden kwam er niet van”.

“Het autosportvirus werd weer aangewakkerd nadat ik 40 jaar was geworden en plaatsgenoot Maurice Streur van Pro-Racing een hele groep Noordwijkse vrienden uitnodigde om onze race licentie te halen bij de Dutch Race Driver Academy van Danny van Dongen en Dillon Koster. Ik kreeg met Dillon een leuke klik en besloot ook lid te worden van de Dutch Race Driver Business Club, om zoveel mogelijk te kunnen rijden op Zandvoort. Met hulp van Charles Zwolsman jr. en vooral Niels Langeveld als instructeur werd ik steeds sneller en beter”.

“Het autosportvirus werd weer aangewakkerd nadat ik 40 jaar was geworden en plaatsgenoot Maurice Streur van Pro-Racing een hele groep Noordwijkse vrienden uitnodigde om onze race licentie te halen bij de Dutch Race Driver Academy van Danny van Dongen en Dillon Koster. Ik kreeg met Dillon een leuke klik en besloot ook lid te worden van de Dutch Race Driver Business Club, om zoveel mogelijk te kunnen rijden op Zandvoort. Met hulp van Charles Zwolsman jr. en vooral Niels Langeveld als instructeur werd ik steeds sneller en beter”.
“In eerste instantie nog samen met Herman Peene, maar later helemaal alleen. Ik bracht de aangekochte BMW M3 E46 onder bij Certainty Racing Team van Dillon Koster, waar ik in het verloop van de tijd een vriendschap mee hebt opgebouwd. Ik ben in die 15 jaar de langste klant van Dillon geworden. Certainty zet gewoon altijd een goede auto neer en het is gewoon fijn te werken met monteur Hans Kemp”.
“Ik rijdt nu nog steeds in dezelfde BMW, die van maagdelijk wit in al die jaren is uitgegroeid naar één van de meest vol bestickerde auto’s in het startveld, mede door de inspanningen van mijn collega Ferdinand Warmerdam. De BMW kent nu een opvallend oranje/rood design. Steeds meer leveranciers uit ons vak ondersteunen mij met wisselende bedragen of diensten. Ik nodig ook steeds deze en nieuwe bedrijven uit voor taxi ritjes en het bijwonen van de wedstrijden van de DRDO met mijn eigen “Orange Tulip Racing”.”

“Ik wil graag in de toekomst competitief blijven rijden en met mijn auto de kans te krijgen om de strijd aan te gaan”.