DRDO: Dubbelslag voor Timo D’Anjou en Harry Verkerk op Circuit Zandvoort

Geschreven op 11 juli 2024 om 10:20

Tekst: Gerrie Hoekstra

Fotografie: Chris Schotanus

Het spettert een beetje voor aanvang van de kwalificatie, maar de baan is nog droog. Het weer is drukkend en benauwd. Rond half acht wordt er noodweer verwacht. Vanuit het zuidwesten nadert een front waarachter koelere lucht zit. Deze afkoeling zal met zware onweersbuien gepaard gaan. Code oranje is daarvoor uitgegeven. Er kan in korte tijd veel regen vallen met als gevolg staand water in de bochten. Net als de vorige twee DRDO-evenementen is het Pluvius die weer regeert.
 

Kwalificatie
Een fraai veld van 31 auto’s start de 20 minuten durende kwalificatie, waaronder negen Porsches van verschillend pluimage. Het is nog droog op het circuit, iedereen gaat gelijk naar buiten voor de strijd tegen de chrono. Cor Euser meldt zich na korte tijd bovenaan de lijst, gevolgd door Patrick Grootscholten en de Porsche-equipe Timo D’Anjou-Harry Verkerk.

Equipe Benno Kivits-Luca Kivits is de snelste in de Speciaal klasse. Lukas Stiefelhagen, die afgelopen zaterdag nog op de Norisring de eerste NXT Gen Cup wedstrijd voor elektrische Mini’s op zijn naam schreef is de snelste in de Clio Challenge.

Equipe Raimond van Steen-Hans Creemers met de BMW Compact E36 is de snelste in de Standaard klasse. Een code rood zorgt voor een voortijdig einde van de kwalificatiesessie. Jurgen Schlösser gaat eraf bij het uitkomen van Bocht 10 en toucheert de bandenstapels.

Race 1
Na een prima start van Patrick Grootscholten weet Cor Euser snel de leiding over te nemen.  Benno Kivits is de snelste in de Speciaal klasse en Maarten Knijnenburg heeft de leiding overgenomen van Lukas Stiefelhagen in de Clio Challenge, al is het verschil minimaal. Raimond van Steen heeft de leiding behouden in de Standaard klasse. Cor Euser is vertrokken maar daarachter is er een gevecht om de tweede plaats ontbrand tussen Patrick Grootscholten en Timo D’Anjou.
Kevin Jansen met zijn BMW 130i gaat wijd door het grind bij het uitkomen van de Tarzanbocht en gaat dwars over de baan richting de rail aan de binnenkant, maar kan zijn weg vervolgen. D’Anjou heeft Patrick Grootscholten ingehaald voor de tweede plaats. Lukas Stiefelhagen komt met zijn Clio de pits in met problemen.

Halverwege de 50 minuten durende race gaat de pit window open. Een baanpost meldt lichtflitsen boven de kust en de eerste druppels worden gemeld. Harry Verkerk, die Timo D’Anjou achter het stuur heeft afgelost, heeft de leiding overgenomen van Cor Euser, die met veel meer successeconden langer in de pits heeft gestaan.

Ook Dennis van der Linden heeft Euser ingehaald voor de tweede positie. Bob van Ingen is de nieuwe koploper in de Speciaal klasse. De rondetijden worden langzamer door de steeds nattere baan. Maarten Knijnenburg blijft koploper in de Clio Challenge en equipe Messing-Coen Koster met een Porsche Boxter is de koploper in de Standaard klasse.

Code 60 wordt afgeroepen omdat Jurgen Schlösser vast komt te staan in het grind van de Hans Ernst-bocht. Een aantal auto’s wordt onderzocht omdat zij te hard rijden onder Full Course Yellow en worden daarna bestraft met een 20 seconden penalty.

Met nog even meer dan drie minuten op de teller wordt het veld weer losgelaten. Equipe Timo D’Anjou-Harry Verkerk wint de wedstrijd, voor Cor Euser, die in de laatste ronde Dennis van der Linden nog verschalkt. Ook Ronald van Vliet slaat in de ultieme slotfase toe en passeert Bob van Ingen voor de winst in de Speciaal klasse.
In de Standaadklasse is equipe Van Steen-Creemers de bovenliggende partij voor Peter de Roo met zijn VW Golf en equipe Brockhoff-Den Rooijen met hun BMW Compact E36. 

Maarten Knijnenburg wint de Clio Challenge voor de Witte Raaf Racing equipe van Van der Anker-Laan. De derde podiumplaats gaat naar Thomas Zantingh.

Race 2
Het is aardedonker op het circuit. Onweerflitsen zorgen af en toe voor wat beangstigende verlichting. De meeste regen is gevallen in het half uur pauze tussen de beide wedstrijden, het wordt lichter, maar de omstandigheden blijven lastig. Ondanks alle regen gaat de tweede wedstrijd na de opwarmronde onder code 60 van start. Na twee ronden gaat het veld weer op volle snelheid richting de Tarzanbocht.

Cor Euser neemt een voorsprong op Patrick Grootscholten en Timo D’Anjou, waarbij het gevecht om de tweede plaats weer is losgebrand. Ronald van Vliet is de leider in de Speciaal klasse, terwijl het gevecht bij de Clio’s weer is opgestart tussen Lukas Stiefelhagen en Maarten Knijnenburg. Hans Creemers is de bovenliggende auto in de Standaard klasse.
Ronald van Vliet toucheert de bandenstapel in de Gerlachbocht maar kan zijn weg vervolgen. D’Anjou heeft de tweede plaats overgenomen van Grootscholten en verkleint zijn achterstand op leider Euser zienderogen. Het duel om de kop is heftig. Zij aan zij strijden Euser en Timo D’Anjou in de Luyendijk kombocht om de leiding. De Porsche komt als overwinnaar uit de strijd en neemt de kop over.

Na de verplichte pitstops blijft Harry Verkerk aan de leiding, voor Cor Euser en de oprukkende Peter Koelewijn. Ronald van Vliet rijdt vooraan in de Speciaal klasse met achter hem Bob van Ingen. Lukas Stiefelhagen blijft leider in de Clio Challenge. Van Steen heeft het stuur van Hans Creemers overgenomen en blijft koploper in de Standaard klasse. Peter de Roo met zijn VW Golf is in deze divisie tweede, voor equipe Arthur Suiker-Wierema met de Porsche Boxter.

Equipe D’Anjou-Verkerk pakt de dubbelslag op een heel nat Zandvoort, voor Euser en Peter Koelewijn. Ronald van Vliet blijft Bob van Ingen voor met equipe Walraven-Vriesema op een derde positie in de Speciaal klasse. Lukas Stiefelhagen wint de Clio Challenge voor Maarten Knijnenburg en Thomas Zantingh. Equipe Van Steen-Creemers zegeviert in de Standaard klasse voor Peter de Roo en equipe Suiker-Wierema.

Het was weer een hectische avond, hopelijk zijn de weergoden de DRDO beter gezind in de volgende ontmoetingen.