Wil jij ook een racelicentie?

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Op volle snelheid over het circuit

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Uitgebelanceerde begeleiding

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Slagingspercentage van 95%

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Gedreven instructeurs met passie voor autosport

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Voor de rest van je leven een betere automobilist

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven

Behaal in 24 uur

Je officiële racelicentie € 999

Races Dutch Race Driver Organisation boordevol actie

CY7H8226

Zandvoort, 30 augustus 2016. De negende en tiende race van de Dutch Race Driver Organisation waren van start tot finish meer dan boeiend. Op een zonnig Circuit Park Zandvoort was aan competitie geen gebrek. Nog nooit in de historie van de DRDO stonden er zo veel verschillende deelnemers op het podium. Twee DRDO-nieuwkomers wonnen bovendien meteen een race.

 

Bij de DRDO geldt: hoe meer rijders, hoe meer vreugd. Met 35 auto’s was het startveld goed gevuld. In combinatie met het prachtige weer zorgde dat voor een prima sfeer.

Het duo Willem Meijer- Dirk Schulz (BMW 120d) was hoogstwaarschijnlijk de meest bijzondere equipe. “Ik ben met 16 jaar de jongste deelnemer, mijn teamgenoot Dirk is met 72 jaar de oudste”, aldus Willem. De jonge coureur, bezig aan zijn eerste autosportseizoen, reed zijn eerste races bij de DRDO. “Cor Euser vroeg of ik een keer kennis wilde maken met de DRDO. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen, ook al moest ik twee uur met de trein reizen om op het circuit te komen. Ik heb het erg naar mijn zin. De DRDO is een gezellige klasse, met een mooi startveld.”

 

Circuitdebuut

 

Stijn van Bree maakte niet alleen zijn DRDO-debuut, hij reed ook zijn eerste circuitraces. “Ik heb een volledig seizoen rally gereden, aangevuld met enkele losse rally’s. Daarnaast heb ik een keer kennisgemaakt met rallycross. Nu sta ik aan de start van de DRDO. Ik wil alles graag een keer uitproberen”, vertelde hij. Stijn koos voor de DRDO BMW M3 Cup en het team GP Elite. “Ik wil in een competitieve cup rijden, met een competitieve auto. Plezier maken staat voor mij voorop. Ik doe mee om te genieten, te leren en te presteren, in die volgorde.”

Met twee zesde plaatsen in de competitieve BMW M3 Cup maakte Stijn een verdienstelijk debuut.

 

Zege Marc Dijkhuis

 

Voormalig kampioen Marc Dijkhuis zegevierde alweer voor de derde keer dit jaar in de DRDO BMW M3 Cup. In de eerste helft van de race voerde hij het M3-veld aan. Na de pitstops lag hij op de tweede plaats, achter leider Freddy Schaap die dankzij minder ‘successeconden’ een snellere pitstop kon maken. Successeconden zijn tijdstraffen voor de top drie van een klasse, die leiden tot meer competitie en niet steeds dezelfde gezichten op het erepodium.

Na een spannende strijd om de koppositie moest Freddy de strijd helaas staken. Marc won, gevolgd door Jonas Wintermans en, welgeteld 0,321 seconde later, regerend kampioen Dennis van der Linden.

 

Robert Westerholt terug aan kop

 

De tweede race leverde een zege op voor de teruggekeerde Robert Westerholt, die in 2011 en 2012 grossierde in overwinningen. Ook Robert kreeg de zege niet cadeau. In de beginfase lag hij zesde, waarna hij zich in zes ronden naar de tweede plek vocht. Na de verplichte pitstops lag hij op kop, maar daar was alles ook mee gezegd. Robert zag maar liefst zes tegenstanders levensgroot in zijn achteruitkijkspiegels! Hij liet zich de kaas niet van zijn brood eten en won zijn klasse, voor Peter Koelewijn en Marc Dijkhuis. De marge tussen de nummers twee en drie was maar 0,4 seconde.

Na tien races is de strijd om de titel superspannend. Peter Koelewijn leidt, op zes puntjes gevolgd door Dennis van der Linden.

 

Zeven man op het podium

 

De strijd in de klasse Specials Plus was enerverend. Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek waren een klasse apart met hun BMW M3 GTR. In de eerste race liet Ruitenbeek een voor DRDO-begrippen ongekende 1:54.3 op de klokken verschijnen. Helaas voor het duo moesten zij de strijd in de eerste manche staken met een lekkende versnellingsbak. Bastiaan Barenbrug (BMW M3 E36) profiteerde en won zijn derde race van het seizoen. Bastiaan reed allesbehalve in een fauteuil naar de zege. Hij had het rondenlang zwaar aan de stok met de aandringende Alexander Berger en Cas Renders (beiden BMW 130i). Berger stelde het tweede treetje op het podium veilig, met de even ervaren als snelle equipe Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink (VW Golf TDi) als derde.

Van de top drie in de eerste race slaagden alleen Robin en Henk erin om ook in de tweede race in de prijzen te vallen. Cees Lubbers en Arie Ruitenbeek wonnen, gevolgd door Robin en Henk. André Seinen pakte de derde plaats, zijn eerste podiumplaats in de DRDO!

 

Winnende debutant

 

De ervaren coureur Wilbert Groenewoud maakte voor de eerste keer kennis met de DRDO. Dat beviel hem goed. “Ik race al jaren in het weekend. Die evenementen kosten veel tijd en tijd is voor mij juist schaars. Het tijdschema van de DRDO spreekt mij aan. Ik rijd pas ’s middags naar het circuit en werk daarna een volledig raceprogramma af.” De DRDO viel om meerdere redenen in de smaak bij Wilbert. “De sfeer is goed. Het gaat er gemoedelijk en vrij relaxed aan toe. Iedereen helpt elkaar, dat spreekt mij aan. Het is ook leuk dat we met een goedgevuld veld rijden.” Zijn conclusie: de DRDO is voor herhaling vatbaar. “Tijdens de Finaleraces ben ik er weer bij.”

Dat betekent dat de gevestigde orde in de Specialsklasse er een geduchte tegenstander bij heeft. Wilbert won immers de tweede race met zijn Seat Ibiza, nadat hij in de eerste wedstrijd al de derde plek had veiliggesteld.

 

Successeconden bepalend

 

Michael Hermans, klassementsaanvoerder in de Specialsklasse met zijn Zilhouette, had mede dankzij zijn vier zeges dit seizoen veel ‘successeconden’ verzameld. In de eerste helft van de eerste race lag hij op kop, maar door zijn langere pitstop moest hij uiteindelijk genoegen nemen met de tweede plaats. Leen in ‘t Veld en Gerben van der Veen (Seat Ibiza TDi) profiteerden en grepen de zege.

In de tweede race was er succes voor Egbert Ellenkamp en Michael Blonk. Het duo reed hun eerste races met de ‘nieuwe’, knalgele BMW Compact van Egbert en pakte meteen het zilver. Ruud Sluiter (BMW Compact) eindigde als derde, zijn eerste podiumplek dit seizoen.

 

Winnende debutant (2)

 

Ook Caspar Hogeboom kwam, zag en overwon. Hij won de eerste race van de Standaardklasse met zijn BMW M3.

De race verliep nogal bizar. Na 16 ronden lag Robert den Engelsman op kop met zijn VW Golf TDi, gevolgd door de broers David en Marvin van Gelderen (beiden Suzuki Swift). Vervolgens vielen Robert en Marvin uit en viel David terug. Caspar was de lachende vierde: hij won de race. David werd toch nog tweede, voor de klassementsaanvoerders Peter Koopman en Gerard van Schajik.

In de tweede race nam Robert den Engelsman revanche; hij leidde van start tot finish. Caspar en David stelden de overige podiumplaatsen veilig.

Met nog vier races (twee evenementen) te gaan, zijn Peter Koopman en Gerard van Schajik keihard op weg naar de titel.

 

Volgende evenement: zondag 25 september, TT Circuit Assen

 

Uitslagen:

 

DRDO BMW M3 Cup:

Race 1: 1. Marc Dijkhuis, 24 ronden; 2. Jonas Wintermans, op 8.019 sec; 3. Dennis van der Linden, op 8.340.

Race 2: 1. Robert Westerholt, 12 ronden; 2. Peter Koelewijn, op 3.571 sec; 3. Marc Dijkhuis, op 4.015.

 

Stand na tien races: 1 Peter Koelewijn 162; 2. Dennis van der Linden 156; 3. Marc Dijkhuis 138.

 

DRDO Specials Plus:

Race 1: 1. Bastiaan Barenbrug, BMW M3 E36, 24 ronden. 2. Alexander Berger, BMW 130i, op 38.564 sec; 3. Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink, VW Golf TDi, op 1:08.313.

Race 2: 1. Cees Lubbers – Arie Ruitenbeek, BMW M3 GTR, 12 ronden; 2. Robin Vogel – Henk Maassen van den Brink, op 8.777 sec; 3. André Seinen, BMW 130i, op 12.378.

 

Stand na tien races: 1. Hans Creemers en Jeroen de Roode, BMW 330 E30, 150; 2. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi, 110; 3. André Seinen, 102.

 

DRDO Specialsklasse:

Race 1: 1. Leen in ‘t Veld – Gerben van der Veen, Seat Ibiza TDi, 23 ronden; 2. Michael Hermans, Zilhouette, op 11.194 sec; 3. Wilbert Groenewoud, Seat Ibiza, op 21.009.

Race 2: 1. Wilbert Groenewoud, 12 ronden; 2. Egbert Ellenkamp en Michael Blonk, BMW Compact E46, op 8.205 sec; 3. Ruud Sluiter, BMW Compact, op 11.654.

 

Stand na tien races: 1. Michael Hermans 146; 2. Egbert Ellenkamp (125; 3. Raimond van Steen (BMW Compact) 119.

 

DRDO Standaardklasse:

Race 1: 1. Caspar Hogeboom, BMW M3, 22 ronden; 2. David van Gelderen, Suzuki Swift, op 1:00.463; 3. Peter Koopman en Gerard van Schajik, Seat Ibiza TDi, op 2 ronden.

Race 2: 1. Robert den Engelsman, VW Golf TDi, 12 ronden; 2. Caspar Hogeboom, op 19.156 sec; 3. David van Gelderen, op 26.731.

Stand na tien races: Peter Koopman en Gerard van Schajik 118, 2. Robert den Engelsman 67; 3, David van Gelderen 52.

Globale programma-onderdelen

Begeleiding

Per cursus zijn er 20 coureurs / instructeurs die je begeleiden

Circuittraining

Uitgebreide briefing baankennis door instructeurs

Theorieles

Inns & outs van de regels op en langs de baan

Praktijkles

Met de racewagen de theorie in praktijk brengen op de baan

Lunch

Verzorgde lunch met de medecursisten en instructeurs

Wagenbeheersing

Verschillende soorten voertuigbeheersings techniek

Advies & Coaching

Advies en begeleiding voor vervolgtraject in de autoracerij

Examens

Intensieve kwaliteitstoets met slagingspercentage van 95%

Kalender

6 & 7 February 2018 Inschrijven
15 & 16 August 2017

Vol

22 & 23 August 2017

Vol

4 & 5 September 2017

Vol

7 & 8 November 2017

Vol


Nieuws

Titelstrijd DRDO traditioneel in de laatste race beslist

Titelstrijd DRDO staat ‘hete herfst’ te wachten

Negen winnaars tijdens zomers DRDO-spektakel