Wil jij ook een racelicentie?

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Op volle snelheid over het circuit

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Uitgebelanceerde begeleiding

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Slagingspercentage van 95%

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Gedreven instructeurs met passie voor autosport

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Voor de rest van je leven een betere automobilist

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven

Behaal in 24 uur

Je officiële racelicentie € 999

Nieuwe gezichten op het DRDO-erepodium

14-06-15 | Zandvoort, 9 juni 2015. Het vierde evenement van de Dutch Race Driver Organisation, verreden op Circuit Park Zandvoort, leverde verrassingen op het  erepodium op. Enkele snelle DRDO-debutanten gingen meteen met bekers naar huis. De successeconden zorgen er bovendien voor dat de belangrijkste titelkandidaten niet steeds in de voorhoede te vinden zijn. Nu het seizoen vordert, stijgen de kansen van de rijders buiten de top drie om een podiumplek te bemachtigen.

Aan het einde van een zonnige dinsdagmiddag meldden zich traditiegetrouw nieuwe deelnemers aan de start. De pas 17-jarige Joey Swart mengde zich als inmiddels vrij ervaren coureur meteen in de voorhoede van de Specials klasse. “Ik heb in 2013 mijn racelicentie gehaald bij de Dutch Race Driver Academy, daar ken ik de organisatoren van de DRDO van. Zij vroegen of ik kennis wilde maken met de DRDO.”

Joey bestuurt een Seat Ibiza TDI, voorzien van een onderstel van een Audi TT. Met een derde plaats in de eerste race eindigde hij meteen in de prijzen. “In de eerste race had ik een heel leuk gevecht met de uiteindelijke winnaars, het was een supergave wedstrijd. In de tweede race was ik ook in een mooi duel verwikkeld. Het was leuk, ik wil graag nog een keer terugkomen.”

Snelle nieuwkomer

Chris van Rutten behoorde meteen tot de snelste rijders. Hij mengde zich met zijn Porsche in de strijd. “Qua basis is het een Porsche 924, voorzien van de body van een 924 Carrera GT”, vertelde hij over zijn auto. “Ik heb een drieliter viercilinder uit een Porsche 968 in de auto getransplanteerd. Ik vind het leuk om te sleutelen en mijn auto verder te ontwikkelen.”

Chris volgde de DRDO al een tijdje en hakte nu de knoop van deelname door. “Het tijdschema spreekt mij aan; het programma begint pas in de namiddag. Daarnaast vind ik het leuk dat er in de DRDO op semi-slicks wordt geracet. Racen op deze banden vind ik een grotere uitdaging dan op slicks.”

Hij is enthousiast over zijn kennismaking met de DRDO. “Het is leuk, de sfeer is goed en de mensen hier zijn aardig. Vanwege mijn werk heb ik weinig tijd, maar ik hoop dit jaar nog wel één of twee keer mee te kunnen doen.”

Racedebuut

Voor Ruud Steeghs betekende het DRDO-evenement zijn debuut in de autosport. Ruud racet met een bijzondere auto. “Het is een Peugeot 205, voorzien van een tweeliter motor van een Peugeot 306. De motor loopt op bio-ethanol. Ook de rest van de auto is danig aangepast. De voorremmen komen van een Alfa, de achterremmen van een Subaru en het stuurhuis van een Citroën Xsara.”

Hij vermaakte zich uitstekend. “Ik merk wel dat racen meer afmattend is dan ik had verwacht”, concludeerde hij na de eerste race van 50 minuten. “Maar het bevalt mij hier verder goed.”

Eerste seizoenzege Jesse van Kuijk

In de eerste race lieten Dennis van der Linden en Herman Peene (BMW M3) duidelijk blijken dat ze dolgraag hun derde race op rij wilden winnen. De equipe liep in de eerste helft van de wedstrijd uit op hun concurrenten. Na de pitstops had Jesse van Kuijk echter de leiding in handen. De BMW M3-coureur profiteerde van het forse aantal successeconden van onder meer de equipe Van der Linden – Peene en klassementsaanvoerder Menno van de Grijspaarde. Van Kuijk reed na een foutloze race onbedreigd naar de zege, zijn eerste van het seizoen. Van der Linden – Peene deden goede zaken voor het kampioenschap door toch nog als tweede te eindigen in de BMW M3 Cup. Marc Dijkhuis completeerde het BMW M3 Cup-podium.

Felbevochten overwinning

Ziad Geris (BMW M3) kreeg de zege in de tweede race allesbehalve cadeau. Tot aan de pitstops was hij in een felle strijd verwikkeld met zijn GP Elite-teamgenoot Menno van de Grijspaarde, met als inzet de tweede plaats achter de equipe Van der Linden – Peene. Na de stops had Ziad de leiding in handen, een positie die de aandringende Milan Dontje (BMW 130i) dolgraag wilde overnemen. Geris hield stand en won de race, slechts twee seconden voor Jesse van Kuijk. Peter Koelewijn (BMW M3) mocht zijn tweede podiumplek van het seizoen vieren.

Met een vierde plaats eindigden Herman Peene en Dennis van der Linden weer voor Menno van de Grijspaarde (achtste in de BMW M3 Cup). Het duo kon daardoor de leiding in de tussenstand van de BMW M3 Cup overnemen. De verschillen in de top drie van het klassement zijn echter minimaal!

Spannende duels

De zeer ervaren Han Kolenaar en Emiel de Bekker mengden zich met hun VW Golf TDi voor de eerste keer in de DRDO-strijd. Dat bleef niet onopgemerkt; het duo won de beide races van de Specials klasse. In de eerste race vocht het duo een prachtig duel om de eerste plek uit met Joey Swart, waarbij ze enkele keren van positie wisselden. Nadat iedereen zijn pitstop had gemaakt, hadden Kolenaar en De Bekker een dusdanige voorsprong opgebouwd dat hun zege niet meer in gevaar kwam.

Achter de winnaars zat het venijn in de staart. De gelegenheidsequipe Gert Jan Zantingh – Thierry Köhler (VW Golf TDi) verwees Swart in de laatste ronde naar de derde plaats. Peter Koopman – Gerard van Schajik (VW Golf TDi) kwamen na ruim 50 minuten racen een halve seconde op Joey, en daarmee op het podium, tekort!

Inhaalrace

De klassementsaanvoerders Pim Kievit en Nick von Dincklage (VW Golf TDi) moesten na problemen in de training achteraan starten. In de tweede race zagen ze desondanks kans om als tweede over de finish te komen, achter de winnaars Kolenaar en De Bekker. Aanvankelijk leek Joey Swart op weg naar het zilver, maar hij moest de strijd met pech staken. Zantingh en Köhler eindigden als derde.

Met nog drie evenementen (zes races) te gaan zijn Pim en Nick de grote favorieten voor de Specials-titel.

Alexander Berger op titelkoers

Alexander Berger lijkt op weg naar prolongatie van zijn titel in de klasse Specials Plus. Hij won eerder dit seizoen al twee races met zijn BMW 130i, in de eerste race voegde hij daar nog een zege aan toe. Samen met zijn verzameling tweede plaatsen voert hij de tussenstand riant aan.

Berger had het in het eerste deel van de eerste race zwaar aan de stok met zijn teamgenoot Milan Dontje (BMW 130i). Douwe Terpstra profiteerde optimaal van het feit dat hij zonder successeconden aan de race begon. Na de pitstops lag hij op kop in de klasse Specials Plus met zijn BMW 3-serie, voor Dontje en Berger. Zowel Terpstra als Dontje vielen in de slotfase uit, waardoor Alexander Berger toch nog als winnaar de finishvlag zag. Bas Barenbrug (BMW M3 E36) en Cas Renders (BMW 130i) deelden op het podium in de feestvreugde. Renders kwam op de finish slechts 0,149 seconde op Barenbrug tekort!

Eerste zege

De tweede race eindigde in een overwinning voor Martin Zegers en Jan Peter van Leeuwen. Het duo bestuurde de door Intercar ontwikkelde BMW M3 GTR, die eerder dit seizoen voornamelijk werd bestuurd door Cees Lubbers.

Ondanks 55 successeconden lukte het Alexander Berger toch om de tweede plaats voor zich op te eisen. Bas Barenbrug zag de verlossende finishvlag als derde, nog geen seconde voor de equipe Jeroen de Roode – Hans Creemers (BMW 330 E30).

Zegers en Van Leeuwen wonnen hun eerste race in de DRDO. “Samen met Cees Lubbers stond ik op het circuit van Zolder al twee keer op het podium, we werden daar tweede en derde”, aldus Jan Peter van Leeuwen. “Nu sta ik samen met Martin nog een treetje hoger. In de eerste race reden we al de snelste raceronde van onze klasse. Na de wedstrijd heeft Intercar de set-up nog wat aangepast, dat pakte goed uit.”

Van Leeuwen voelt zich goed thuis bij de DRDO. “Het is een leuke klasse. Het spreekt ons aan dat er in de DRDO netjes wordt gereden. Danny van Dongen en Dillon Koster en hun team doen de organisatie met passie, we voelen ons hier echt welkom.”

Volgende evenement: dinsdag 25 augustus, Circuit Park Zandvoort.

Uitslagen:

 

DRDO BMW M3 Cup:

Race 1: 1. Jesse van Kuijk; 2. Dennis van der Linden en Herman Peene, op 26.255 sec.; 3. Marc Dijkhuis,  op 37.213 sec.

Race 2: 1. Ziad Geris; 2. Jesse van Kuijk, op 2.433 sec.; 3. Peter Koelewijn, op 12.342 sec..

Tussenstand: 1. Dennis van der Linden en Herman Peene 134; 2. Menno van de Grijspaarde 122; 3. Ziad Geris 118.

DRDO Specials Plus:

Race 1. Alexander Berger, BMW 130i; 2. Bas Barenbrug, BMW M3 E36, op 20.681 sec.; 3. Cas Renders, BMW 130i, op 20.830 sec..

Race 2: 1. Martin Zegers en Jan Peter van Leeuwen, BMW M3 GTR;  2. Alexander Berger, op 11.978 sec.; 3. Bas Barenbrug, op 24.309 sec.

Tussenstand: 1. Alexander Berger 144; 2. Milan Dontje, BMW 130i, 100; 3. Jeroen de Roode en Hans Creemers, BMW 330 E30, 93.  .

 

DRDO Specials:

Race 1: 1. Han Kolenaar en Emiel de Bekker, VW Golf TDi; 2. Gert Jan Zantingh en Thierry Köhler, VW Golf TDi, op 48.076 sec.; 3. Joey Swart, Seat Ibiza TDi, op 50.068 sec.

Race 2: 1. Han Kolenaar en Emiel de Bekker; 2. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi op 1:10.100; 3. Gert Jan Zantingh en Thierry Köhler , op 1:40.199.

Tussenstand: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage 136; 2. Thierry Köhler 92; 3. Peter Koopman en Gerard van Schajik, VW Golf TDi, 81.

Globale programma-onderdelen

Begeleiding

Per cursus zijn er 20 coureurs / instructeurs die je begeleiden

Circuittraining

Uitgebreide briefing baankennis door instructeurs

Theorieles

Inns & outs van de regels op en langs de baan

Praktijkles

Met de racewagen de theorie in praktijk brengen op de baan

Lunch

Verzorgde lunch met de medecursisten en instructeurs

Wagenbeheersing

Verschillende soorten voertuigbeheersings techniek

Advies & Coaching

Advies en begeleiding voor vervolgtraject in de autoracerij

Examens

Intensieve kwaliteitstoets met slagingspercentage van 95%

Kalender

13 & 14 February 2018 Inschrijven
15 & 16 August 2017

Vol

22 & 23 August 2017

Vol

4 & 5 September 2017

Vol

7 & 8 November 2017

Vol


Nieuws

Titelstrijd DRDO staat ‘hete herfst’ te wachten

Negen winnaars tijdens zomers DRDO-spektakel

‘Close racing’ kenmerkt DRDO