Wil jij ook een racelicentie?

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Op volle snelheid over het circuit

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Uitgebelanceerde begeleiding

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Slagingspercentage van 95%

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Gedreven instructeurs met passie voor autosport

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Voor de rest van je leven een betere automobilist

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven

Behaal in 24 uur

Je officiële racelicentie € 999

DRDO-dubbelslag Van der Linden–Peene en Kievit–Von Dincklage

29-05-15 | Zandvoort, 26 mei 2015. Het derde evenement van de Dutch Race Driver Organisation is uitstekend verlopen voor de equipes Dennis van der Linden – Herman Peene (BMW M3 Cup) en Pim Kievit – Nick von Dincklage (Specials). De beide duo’s wonnen elk twee keer. In de klasse Specials Plus verdeelden Bas Barenbrug en Cas Renders de zeges. In totaal kwamen dertig auto’s in actie op een zonnig Circuit Park Zandvoort.

Elk evenement van de DRDO trekt nieuwe deelnemers, die veelal enthousiast zijn gemaakt door de vaste rijders van het laagdrempelige kampioenschap. Deze keer mengden Dirk van der Meer en Mathijs Bakker zich in de strijd met hun BMW 325i E30. “De DRDO is een prachtig concept”, vindt Mathijs. “In weinig tijd rijd je heel veel. Afgelopen weekend was ik op het circuit van Brands Hatch. Daar heb ik in drie dagen twee races gereden. Hier begint het programma aan het einde van de dag en staan er ook twee races op het programma. Ik vind het ook gezellig. We komen zeker een keer terug.”  Dirk van der Meer is het helemaal met zijn teamgenoot eens. “De eerste indruk is goed”, stelde hij vast.

‘Wonderful’

De Amerikaanse coureur Hal Prewitt kwam ook kennismaken met de DRDO. Prewitt is een specialist in enduranceraces. “Samen met Cor Euser heb ik onder meer een klassezege in de 24 uren van Dubai behaald, evenals een tweede plek in onze klasse in de 24 uren van Barcelona”, vertelde hij. “Vandaag doe ik mee om het circuit te leren kennen. Ik heb hier nog nooit geracet, komend weekend rijd ik hier een 12-uursrace met een BMW M3 en een Lotus Evora van Cor.”

Prewitt had het uitstekend naar zijn zin met zijn BMW 120d. “Het circuit vind ik mooi, maar wel moeilijk. De DRDO is wonderful. Het is een leuke, betaalbare klasse. Ik heb ook een leuke strijd gehad.” In de eerste race kwam de Amerikaanse routinier op de finish 0,4 seconde tekort op René Oudshoorn (Seat Ibiza TDi). “Misschien kom ik nog wel een keer terug”, vertelde hij na zijn geslaagde raceavontuur.

Eerste seizoenszeges

In de eerste race lag drievoudig racewinnaar en klassementsaanvoerder Menno van de Grijspaarde tot aan de pitstops op kop. Tijdens de verplichte stop viel hij enkele plaatsen terug, een gevolg van de 35 ‘successeconden’ die hij eerder dit seizoen had verzameld. Herman Peene en Dennis van der Linden sloegen na de rijderswissel hun slag. De equipe bouwde een voorsprong op en reed onbedreigd naar hun eerste zege van dit jaar. Jesse van Kuijk eindigde als tweede, zijn eerste podiumplek dit seizoen. Van de Grijspaarde reed een mooie inhaalrace, die hem vanaf de achtste plek toch nog op het podium bracht.

Ook in de tweede race was het Van de Grijspaarde die in de beginfase het veld aanvoerde. Hij zag de BMW van Peene – Van der Linden continu groot in zijn achteruitkijkspiegels. Na de pitstop was het weer de equipe Van der Linden –  Peene die de leiding nam en naar de overwinning reed. Van de Grijspaarde kwam als tweede over de finish, na een mooi gevecht met zijn teamgenoot Ziad Geris die het brons veiligstelde.

Na zes races is de titelstrijd erg spannend. Van de Grijspaarde leidt, zijn voorsprong op Van der Linden en Peene bedraagt maar drie puntjes.

Rentree met zege

Alexander Berger had in de beginfase van de eerste race de leiding in de klasse Specials Plus in handen. De BMW 130i van de regerend kampioen werd gevolgd door Bas Barenbrug, die voor de eerste keer dit seizoen weer van de partij was met zijn BMW M3 E36. Ook deze keer werd de einduitslag mede door de successeconden bepaald. Berger moest 35 seconden langer in de pits staan dan Barenbrug, die de leiding overnam en zegevierde. Hans Creemers en Jeroen de Roode leken op weg naar de tweede plaats met hun BMW 330 E30, totdat de koppakking het begaf. Berger eindigde uiteindelijk als tweede, gevolgd door zijn teamgenoot Cas Renders (BMW 130i).

Spannend duel

De top drie uit de eerste race vocht in de tweede wedstrijd een spannend duel uit om de ereplaatsen. Renders, Berger en Barenbrug vormden samen met een drietal deelnemers aan de BMW M3 Cup een lint van zes rijders, met strijd om elke millimeter asfalt.

Tijdens de pitstops moest Berger weer lijdzaam toezien hoe zijn concurrenten korter stil hoefden te staan. Helaas moest Barenbrug zijn auto voortijdig in de pits parkeren. Cas Renders won zijn eerste race van het seizoen, gevolgd door Alexander Berger. André van der Laan (BMW 130i) eindigde alweer voor de tweede keer dit seizoen op de derde plaats, dat is ook zijn plek in de tussenstand. Met inmiddels twee zeges en drie tweede plaatsen doet Alexander Berger de beste zaken in de titelstrijd.

Leuke strijd

In de Specialsklasse was er geen kruid gewassen tegen Pim Kievit en Nick von Dincklage. Het duo lag in de eerste race van start tot finish op kop met hun VW Golf TDi. Daarachter ontstond een leuke strijd om de tweede plaats. Raimond van Steen (BMW Compact), Peter Koopman en Gerard van Schajik (VW Golf TDI en het duo  Dirk van der Meer – Mathijs Bakker streden vele ronden met elkaar. Na de stops stelde Van Steen de tweede plaats veilig, gevolgd door Van der Meer en Bakker. Zij eindigden tijdens hun DRDO-debuut dus meteen op het podium. Koopman en Van Schajik werden slachtoffer van hun eigen succes. ‘Dankzij’ hun berg successeconden vielen ze tijdens de pitstops terug.

Hard werken

In het begin van de tweede race bouwden Kievit en Von Dincklage weer een voorsprong op. Na de pitstops lag de equipe echter vlak achter Gert Jan Zantingh en Daan Meijer (VW Golf TDi), die minder successeconden hadden dan de klassementsaanvoerders. Rondenlang reden de beide teams als aan een touwtje, tot Kievit – Von Dincklage een gaatje zagen en de eerste plek overnamen. Zantingh – Meijer bleven in de buurt, zij kwamen met een achterstand van twee seconden als tweede over de finish. Raimond van Steen stelde de derde plaats veilig.

Met vier zeges in zes races voeren Pim Kievit en Nick von Dincklage de tussenstand aan. Maar ook voor hen geldt: elk succes in de DRDO heeft zijn keerzijde in de vorm van successeconden!

 

Volgende evenement: dinsdag 9 juni, Circuit Park Zandvoort.

 

Uitslagen:

 

DRDO BMW M3 Cup:

Race 1: 1. Dennis van der Linden en Herman Peene; 2,. Jesse van Kuijk, op 15.909 sec.; 3. Menno van de Grijspaarde, op 34.975 sec.

Race 2: 1. Dennis van der Linden en Herman Peene; 2, Menno van de Grijspaarde, op 7.197 sec.; 3. Ziad Geris, op 8.070 sec.

Tussenstand: 1. Menno van de Grijspaarde 103; 2. Dennis van der Linden en Herman Peene 100; 3. Ziad Geris 88..

DRDO Specials Plus:

Race 1: Bas Barenbrug, BMW M3 E36; 2. Alexander Berger, BMW 130i, op 19.556 sec.; 3. Cas Renders, BMW 130i. op 36.607 sec.

Race 2: 1. Cas Renders; 2. Alexander Berger, op 16.898 sec.; 3. André van der Laan, BMW 130i, op 2 ronden.

Tussenstand: 1. Alexander Berger 107; 2. Milan Dontje, BMW 130i, 77; 3. André van der Laan 73. .

 

DRDO Specials:

Race 1: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi; 2. Raimond van Steen, BMW Compact, op 36.028 sec.; 3. Dirk van der Meer en Mathijs Bakker, BMW 325i E30, op 41.281 sec.

Race 2: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage; 2. Gert Jan Zantingh en Daan Meijer, VW Golf TDi, op 2.255 sec.; 3. Raimond van Steen, op 28.191  sec.

Tussenstand: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage 108; 2. Peter Koopman en Gerard van Schajik, VW Golf TDi,  67; 3. Egbert Ellenkamp, BMW Compact, 59.

Globale programma-onderdelen

Begeleiding

Per cursus zijn er 20 coureurs / instructeurs die je begeleiden

Circuittraining

Uitgebreide briefing baankennis door instructeurs

Theorieles

Inns & outs van de regels op en langs de baan

Praktijkles

Met de racewagen de theorie in praktijk brengen op de baan

Lunch

Verzorgde lunch met de medecursisten en instructeurs

Wagenbeheersing

Verschillende soorten voertuigbeheersings techniek

Advies & Coaching

Advies en begeleiding voor vervolgtraject in de autoracerij

Examens

Intensieve kwaliteitstoets met slagingspercentage van 95%

Kalender

13 & 14 February 2018 Inschrijven
15 & 16 August 2017

Vol

22 & 23 August 2017

Vol

4 & 5 September 2017

Vol

7 & 8 November 2017

Vol


Nieuws

Titelstrijd DRDO staat ‘hete herfst’ te wachten

Negen winnaars tijdens zomers DRDO-spektakel

‘Close racing’ kenmerkt DRDO