Wil jij ook een racelicentie?

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Op volle snelheid over het circuit

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Uitgebelanceerde begeleiding

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Slagingspercentage van 95%

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Gedreven instructeurs met passie voor autosport

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Voor de rest van je leven een betere automobilist

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven

Behaal in 24 uur

Je officiële racelicentie € 999

Titelstrijd DRDO traditioneel in de laatste race beslist

Zandvoort, 31 oktober 2017. Het laatste evenement van de Dutch Race Driver Organisation van dit jaar pakte uitstekend uit voor Peter Koelewijn (DRDO BMW M3 Cup) en de equipe Hans Creemers – Raimond van Steen (Standaardklasse). Zij stelden in de allerlaatste, meer-dan-spannende race de titel veilig! André Seinen (Specials) en Cees Lubbers (Specials Plus) kwamen reeds als kersverse kampioen aan de start van de afsluitende races op Circuit Zandvoort.

De DRDO finaleraces worden traditioneel in het donker verreden.  Collé Rental & Sales verzorgde wederom de verlichting op plekken langs de baan waar dat veiligheidshalve gewenst of noodzakelijk is. Racen in het donker zorgt niet alleen voor een speciale sfeer en een extra uitdaging voor de deelnemers. De finaleraces van de DRDO zijn ook één van de weinige mogelijkheden om in het donker op Circuit Zandvoort te racen.

Spannend!

Floris Dullaart begon als klassementsaanvoerder van de DRDO BMW M3 Cup aan de allesbeslissende races. Hij had een voorsprong van slechts vijf punten op regerend kampioen Peter Koelewijn. Met nog maximaal 44 punten te verdienen, was dat niet meer dan een miniem voordeel. In de Standaardklasse was het net zo spannend. De equipe Robert den Engelsman – Martin de Weerd (VW Golf TDi) had zes puntjes meer dan hun belangrijkste tegenstanders Hans Creemers en Raimond van Steen (BMW Compact). Regerend kampioen Peter Koopman (VW Golf TDi) maakte ook nog een kans. “Maar het is wel een kleine, theoretische kans”, realiseerde hij zich.

 

Nog spannender!

Na de start van de eerste race ontspon zich een mooi duel tussen de beide titelkandidaten in de DRDO BMW M3 Cup, een strijd waar ook Daan van Kuijk zich in mengde. Na vijf ronden zag Peter Koelewijn kans om iets weg te rijden bij zijn belangrijkste rivaal. Vanaf dat moment kon Floris Dullaart hem niet meer bedreigen. Daan van Kuijk werd als racewinnaar van de DRDO BMW M3 Cup geklasseerd. Peter veroverde de tweede plek, gevolgd door Cor Euser en Floris. Dat betekende dat Floris nog maar één puntje voorsprong op Peter overhield!

Titelprolongatie voor Peter Koelewijn

In de allesbeslissende race zag Peter kans om Floris van start tot finish voor te blijven. Vanaf de vierde ronde lag hij op kop, een positie die hij niet meer uit handen gaf. Floris was het grootste deel van de race in gevecht met Daan van Kuijk. Die spannende strijd werd pas in de laatste ronde in het voordeel van Daan beslist. Peter Koelewijn greep dus de titel, met een voorsprong van maar vier puntjes op Floris. Koelewijn slaagde er voor de tweede keer op rij in om het kampioenschap in de laatste race binnen te hengelen. Vorig jaar greep Dennis van der Linden in de allesbeslissende race net naast de titel. “Het was weer een onwijs leuk seizoen”, blikte de kampioen terug. “Ik heb dit jaar vaak een leuke strijd geleverd met onder meer Floris en Daan. Mede dankzij de ‘successeconden’ van de DRDO rijden we vaak dichtbij elkaar.”

Floris Dullaart zette zich snel over zijn verlies heen. “Het is Peter gegund”, luidde zijn sportieve reactie. “Ik kijk terug op een mooi seizoen. Het is goed om te zien dat veel rijders in onze klasse aan elkaar gewaagd zijn. Volgend jaar ben ik weer van de partij!”

Zege Van Steen – Creemers

In de eerste race scoorden Raimond van Steen en Hans Creemers maximaal; ze lagen van start tot finish op kop in de Standaardklasse.

Laurens Gooshouwer en Diederik ten Cate stelden het zilver veilig met hun BMW Compact, de laatste podiumplek ging naar de equipe Gert Jan Zantingh – Bas Schouten (VW Golf TDi). Zij kwamen na 50 minuten racen maar een seconde op Laurens en Diederik tekort!

Robert den Engelsman en Martin de Weerd moesten genoegen nemen met de vijfde plaats. Daardoor begonnen Raimond en Hans als klassementsaanvoerder aan de allesbeslissende race. Raimond was desondanks niet gerust op een goede afloop. “Wij hebben veel meer ‘successeconden’ verzameld, we moeten tijdens de pitstop ruim een halve minuut langer stilstaan dan Robert en Martin.”

Close racing

Raimond en Hans voerden in de eerste helft van de tweede race wederom hun klasse aan. Mede dankzij de ‘successeconden’ lag de equipe Laurens Gooshouwer – Diederik ten Cate in de tweede helft op kop. Laurens en Diederik pakten uiteindelijk hun tweede zege van het seizoen, maar het scheelde héél weinig. Hans en Raimond kwamen op de finishlijn maar een halve seconde tekort op hun tegenstanders. Hun tweede plek was wel genoeg voor de titelwinst.  Gert Jan Zantingh en Bas Schouten eindigden wederom op het derde treetje van het erepodium. Peter Koopman en gastrijder Gaby Uljee kwamen net als in de eerste race als vierde over de finish, gevolgd door Robert en Martin.

Drie keer tweede

Raimond van Steen eindigde in 2014, 2015 en vorig jaar als runner-up in de DRDO titelstrijd. “Na drie tweede plaatsen heb ik nu eindelijk de titel binnen”, stelde hij tevreden vast. Hij kijkt met een goed gevoel op het seizoen terug. “De DRDO is een leuke klasse. Het spreekt mij ook aan dat er weinig schade wordt gereden. Dit seizoen zijn wij compleet schadevrij doorgekomen.”

Hans Creemers heeft inmiddels al drie DRDO-titels op zak. Hij won twee kampioenschappen met Jeroen de Roode, na zijn eerste volledige seizoen met Raimond is het meteen weer ‘bingo’. “Mij spreekt het concept van de DRDO erg aan”, aldus Hans. “Ik ga naar het circuit om te rijden, niet om te wachten. Bij de DRDO rijd je in korte tijd heel veel. Verder vind ik het fijn dat er over het algemeen ‘netjes’ wordt gereden, met weinig schade tot gevolg.”

Robert den Engelsman eindigde vorig jaar op de tweede plek in het eindklassement, een prestatie die hij dit jaar herhaalde. En 2018? Niemand zal hem de titel misgunnen!

“Genieten!”

André Seinen (BMW 130i) maakte vorig jaar niet onverdienstelijk zijn debuut bij de DRDO. Dit jaar won hij voortijdig de titel in de Specialsklasse. “Het is hartstikke leuk”, vatte hij zijn race-avonturen bij de DRDO samen. “Het is een plezierige en gezellige klasse. Daarnaast spreekt de competitie mij aan. Ik kijk bijvoorbeeld met veel plezier terug op de vorige races op Circuit Zandvoort. Samen met mijn teamgenoot Alexander Berger vocht ik rondenlang een prachtig duel uit. Soms wisselden we wel zeven keer per ronde van positie! Ik geniet ook van de gezelligheid, onder meer met mijn teamgenoot Jan Willem van Stee. Ik denk dat wij tweeën volgend jaar weer aan de start staan.”

Mooie inhaalrace

De eerste race leverde een klassezege op voor Douwe en Niki Terpstra. De BMW M3 van vader en zoon kwam bar slecht uit de startblokken, maar na een fraaie inhaalrace kwam het duo toch als eerste uit de Specials-klasse over de eindstreep. André Seinen eindigde als tweede, gevolgd door het jonge talent Lucas Groeneveld samen met autosportmaestro Jaap van Lagen (Renault Clio Cup).

Lucas en Jaap lagen in de beginfase van de tweede race op kop van hun klasse, maar moesten vervolgens hun meerdere erkennen in de topwielrenner en zijn vader. Niki en Douwe wonnen wederom, voor Lucas en Jaap. Kampioen André sloot zijn seizoen af met de derde (podium)plaats.

Nooit te oud om kampioen te worden

Cees Lubbers, 69 lentes jong, is de nieuwe kampioen in de klasse Specials Plus. Cees bestuurt een even fraaie als snelle BMW M3 GTR, geprepareerd door Teun Miedema van Intercar. Henrik Hoeffner, zijn enig overgebleven tegenstander in de strijd om het kampioenschap, kon er deze keer helaas niet bij zijn. Zo begon Cees als kampioen aan het evenement. “Ik heb het dit seizoen weer erg naar mijn zin gehad”, aldus Lubbers. “Mij spreekt het compacte programma aan. Ik kom om een uur of drie op het circuit aan, vervolgens rijden we twee trainingen en twee races. Verder is het gezellig bij de DRDO en wordt er weinig schade gereden.” En volgend jaar? “Dan willen we graag door met hetzelfde team en dezelfde auto, dus ook weer met Arie Ruitenbeek en Leon Rijnbeek als mijn teamgenoten.”

Maksimaal resultaat

Maks van Meever maakte zijn DRDO-debuut in de tot de verbeelding sprekende, snelle Lotus Evora van het team van Cor Euser. De 21-jarige coureur gaf in de eerste race meteen zijn visitekaartje af. Hij  werd als eerste afgevlagd en won dus ook het Specials Plus-klassement. “Ik heb het naar mijn zin”, straalde hij na zijn zege. “De DRDO is een leuke klasse.”

Cees Lubbers en Leon Rijnbeek eindigden als tweede, om het seizoen vervolgens in de laatste race met een zege af te sluiten.

 

Kalender 2018

 

De racekalender van de DRDO voor 2018 is, onder voorbehoud, al  bekend! Een kleine verandering: volgend jaar rijden we op woensdag (namiddag en avond) op Circuit Zandvoort, in plaats van de traditionele dinsdag.

Noteer deze datums alvast in je agenda:

 

Woensdag 25 april                              Circuit Zandvoort

Woensdag 16 mei                               Circuit Zandvoort

Woensdag 27 juni                               Circuit Zandvoort

Weekend 3, 4, 5, augustus                TT Circuit Assen

Woensdag 29 augustus                      Circuit Zandvoort

Woensdag 29, 30 september            Spa-Francorchams

Woensdag 17 oktober                        Circuit Zandvoort

 

Uitslagen:

 

DRDO BMW M3 Cup:

Race 1: 1. Daan van Kuijk, 20 ronden; 2. Peter Koelewijn, op 22.301 sec.; 3. Cor Euser, op 34.517.

Race 2: 1. Peter Koelewijn, 23 ronden; 2. Daan van Kuijk, op 8.342 sec.; 3. Floris Dullaart, op 17.882.

 

Eindstand: 1. Peter Koelewijn 231 punten; 2. Floris Dullaart 227; 3. Daan van Kuijk 199.

 

DRDO Specials Plus:

Race 1: 1. Maks van Meever, Lotus Evora, 20 ronden; 2. Cees Lubbers en Leon Rijnbeek, BMW M3 GTR, op 1:58.385.

Race 2: 1. Cees Lubbers en Leon Rijnbeek, 23 ronden.

 

Eindstand: 1. Cees Lubbers 232 punten; 2. Henrik Hoeffner 160; 3. Arie Ruitenbeek 116.

 

DRDO Specials:

Race 1: 1. Niki en Douwe Terpstra, BMW M3 E36, 19 ronden; 2. André Seinen, BMW 130i, op 24.709 sec.; 3. Lucas Groeneveld en Jaap van Lagen, op 59.943.

Race 2: 1. Niki en Douwe Terpstra, 23 ronden; 2. Lucas Groeneveld en Jaap van Lagen, op 16.986 sec.; 3. André Seinen, op 1 ronde.

 

Eindstand: 1. André Seinen 232 punten; 2.  Alexander Berger, BMW 130i, 129; 3. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi, 124.

 

DRDO Standaardklasse:

Race 1: Hans Creemers en Raimond van Steen, BMW Compact, 18 ronden; 2. Laurens Gooshouwer en Diederik ten Cate, BMW Compact, op 2:15.021; 3. Gert-Jan Zantingh en Bas Schouten, VW Golf TDi, op 2:16.037.

Race 2: 1. Laurens Gooshouwer en Diederik ten Cate, 21 ronden; 2.  Hans Creemers en Raimond van Steen, op 0.584 sec.; 3.  Gert-Jan Zantingh en Bas Schouten, op 24.513.

 

Eindstand: 1. Hans Creemers en Raimond van Steen 209; 2. Robert den Engelsman en Martin de Weerd, VW Golf TDi, 196; 3. Peter Koopman, VW Golf TDi, 174.

 

Globale programma-onderdelen

Begeleiding

Per cursus zijn er 20 coureurs / instructeurs die je begeleiden

Circuittraining

Uitgebreide briefing baankennis door instructeurs

Theorieles

Inns & outs van de regels op en langs de baan

Praktijkles

Met de racewagen de theorie in praktijk brengen op de baan

Lunch

Verzorgde lunch met de medecursisten en instructeurs

Wagenbeheersing

Verschillende soorten voertuigbeheersings techniek

Advies & Coaching

Advies en begeleiding voor vervolgtraject in de autoracerij

Examens

Intensieve kwaliteitstoets met slagingspercentage van 95%

Kalender

6 & 7 February 2018 Inschrijven
15 & 16 August 2017

Vol

22 & 23 August 2017

Vol

4 & 5 September 2017

Vol

7 & 8 November 2017

Vol


Nieuws

Titelstrijd DRDO traditioneel in de laatste race beslist

Titelstrijd DRDO staat ‘hete herfst’ te wachten

Negen winnaars tijdens zomers DRDO-spektakel