Wil jij ook een racelicentie?

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Op volle snelheid over het circuit

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Uitgebelanceerde begeleiding

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Slagingspercentage van 95%

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Gedreven instructeurs met passie voor autosport

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven
 

Voor de rest van je leven een betere automobilist

In 24 uur je racelicentie

Inschrijven

Behaal in 24 uur

Je officiële racelicentie € 999

Close racing tijdens seizoensopening DRDO

23-04-15 | Zandvoort, 21 april 2015. Het vijfde seizoen van de Dutch Race Driver Organisation is met 32 auto’s van start gegaan op een zonnig Circuit Park Zandvoort. Na een spannende strijd in de beide races gingen de overwinningen naar Menno van de Grijspaarde (BMW M3 Cup), Alexander Berger (Specials Plus) en de equipe Pim Kievit – Nick von Dincklage (Specials).        

Het eerste lustrumjaar van de DRDO begon met enkele wijzigingen. De Specials en de Dieselklasse werden samengevoegd tot de klasse Specials (maximaal 1 pk per 5 kg). Daarnaast wordt elke poleposition en snelste raceronde voortaan beloond met een extra punt. De sterke punten van de DRDO blijven uiteraard ongewijzigd. De DRDO staat voor een goede sfeer, veel racen in een beperkte tijd, een competitieve strijd en betaalbaarheid.

Nieuwe gezichten

Naast de vele trouwe deelnemers, verwelkomde de DRDO ook een aantal debutanten. Onder hen de broers Jonas en Boris Wintermans, uitkomend in de BMW M3 Cup. “We zijn begonnen in de motorsport”, aldus Jonas. “Nu maken we de overstap naar de autosport. We hebben onze racelicentie gehaald bij de Dutch Race Driver Academy. Vorig jaar hebben we alvast geoefend met onze BMW. We zijn lid geworden van de Dutch Race Driver Business Club. Dat is geweldig. Tijdens de circuitdagen van de Business Club staan instructeurs voor je klaar om je te helpen om een betere rijder te worden.”

De broers kozen vervolgens voor de DRDO. Jonas: “De DRDO is sportief, gezellig en vriendelijk. De BMW M3 in DRDO-trim spreekt ons aan, evenals het kostenplaatje.” Jonas en Boris zien hun eerste seizoen als een leerjaar. “Maar we hopen aan het einde van het seizoen wel op een podiumplek”, laat Jonas weten.  “We hopen daarbij te profiteren van de successeconden die de toppers in het veld na elke podiumplaats krijgen.”

Maarten Mus maakte ook zijn debuut in de DRDO. De zeer ervaren coureur bestuurde een BMW 120d onder de vlag van Equipe Verschuur. Hij keek aan het einde van het evenement terug op een geslaagde kennismaking. “In de eerste race had ik last van een langzaam leeglopende band. In de tweede race ging het goed, afgezien van de start.” Met een vierde plek eindigde Maarten net naast het podium. “Het was leuk”, stelde hij vast. “Dit is voor herhaling vatbaar.”

Enthousiast

Cees Lubbers nam vorig jaar deel aan de races van de DRDO met een BMW Compact van Cor Euser. Hij eindigde netjes als vijfde in het eindklassement van de Specials. Dit seizoen bestuurt hij een indrukwekkende BMW M3 GTR bij team Intercar. Cees: “Ik ben het hele seizoen weer van de partij. Ik vind de DRDO een leuke club, daarnaast spreekt het mij aan dat de races voornamelijk op doordeweekse dagen plaatsvinden.” Cees liet tijdens zijn eerste optreden met zijn nieuwe auto al meteen zien dat we dit seizoen veel van hem mogen verwachten. Tijdens de kwalificatie reed hij de derde tijd in de klasse Specials Plus. “We hebben nog een probleempje met het geluid van de auto. Maar de tijdtraining biedt perspectief voor de rest van het seizoen”, stelde Cees enthousiast vast.

Dubbelzege Menno van de Grijspaarde

De eerste twee punten in de BMW M3 Cup gingen naar Marc Dijkhuis. De regerend kampioen stelde de polepositions voor de beide races veilig. In de eerste race stond Marc als raceleider onder zware druk van Menno van de Grijspaarde en het duo Herman Peene – Dennis van der Linden. Na de verplichte pitstop had Dijkhuis een voorsprong van circa zes seconden opgebouwd op Van de Grijspaarde. In de slotronden werd het gat echter snel kleiner, tot Menno kans zag om de leiding over te nemen. Hij gaf de eerste plek vervolgens niet meer uit handen. “In de laatste ronden hield de motor in”, verklaarde Dijkhuis. “Ik miste daardoor snelheid op het rechte stuk.”

Menno van de Grijspaarde profiteerde. “Ik kwam sneller het rechte stuk op. Het viel mij op dat Marc daar altijd rechts reed. Ik ging nu naar links en passeerde hem nog voor de Tarzanbocht. Dat was echt genieten.”

De equipe Van der Linden – Peene eindigde als derde.

De tweede race was voor een groot deel een herhaling van de eerste manche. Ook deze keer lag Marc Dijkhuis aanvankelijk op kop, met de BMW’s van Van de Grijspaarde en Van der Linden – Peene in zijn slipstream. Na de pitstops hadden  Van der Linden en Peene de koppositie in handen, mede dankzij de extra ‘successeconden’ van hun tegenstanders. Marc moest als racewinnaar 15 seconden langer stilstaan tijdens de pitstop, Menno 10 seconden en het duo Herman en Dennis 5 seconden. Het lukte Van de Grijspaarde ook deze keer, na een spannend duel, om de eerste plaats over te nemen. Dennis van der Linden en Herman Peene eindigden als tweede, voor Marc Dijkhuis.

Dubbelslag Alexander Berger

Alexander Berger (BMW 130i) is regerend kampioen in de klasse Specials Plus. Tijdens de openingsraces van het nieuwe seizoen deed hij goede zaken in zijn streven om zijn titel te prolongeren. Het ging allemaal niet vanzelf. In de eerste race stond Berger onder zware druk van DRDO-debutant Milan Dontje. De jonge, succesvolle karter maakt dit seizoen zijn overstap naar de autosport en gebruikt de DRDO om wedstrijdervaring op te doen. In de eerste helft van de race leek het alsof de voorbumper van de BMW 130i van Milan aan de achterbumper van zijn teamgenoot was geplakt. Na de pitstops keek Dontje tegen een kleine achterstand op Berger aan, die hij in de slotfase dicht reed. Na ruim 50 minuten racen had Alexander Berger nog maar een voorsprong van 0,462 seconde op zijn snel lerende teamgenoot. “Ik ben een ervaring rijker”, aldus Milan na zijn debuutrace. “In de DRDO doe ik wedstrijdervaring op en krijg ik de kans om pitstops te oefenen. Dit was leuk.”

Berger won ook de tweede race, deze keer voor de equipe Niki en Douwe Terpstra (BMW 3-serie). Niki Terpstra bewees hiermee wederom dat hij niet alleen een zeer getalenteerde wielrenner is. De strijd om de laatste podiumplek werd pas in de slotronde beslist. Milan Dontje zag in de laatste kilometers kans om Cas Renders (BMW 130i) te passeren.

Dubbelsucces Pim Kievit en Nick von Dincklage

Ook in de Specialsklasse kregen de winnaars hun zeges niet cadeau. In de beginfase van de eerste race lag de equipe Bas Baars – Marcel Roeleveld op kop met hun Volvo C30 D5. Na enkele ronden zag de equipe Pim Kievit – Nick von Dincklage kans om de koppositie over te nemen met hun VW Golf TDi. Tot aan de pitstops ontspon zich een fraaie strijd tussen de beide diesel-equipes. Na de rijderswissels bouwden Kievit en Von Dincklage hun voorsprong uit. Het duo, vorig jaar tweede in de eindstand van de Dieselklasse, won onbedreigd. Achter Baars en Roeleveld eindigden Robin Vogel en Henk Maassen van den Brink als derde met hun VW Golf TDi.

Bij de start van de tweede race grepen Baars en Roeleveld wederom de koppositie. Uiteindelijk waren het toch weer Kievit en Von Dincklage die wonnen, voor de Volvo. Met de Seat Ibiza TDi van Thierry Köhler op de derde plek eindigden er drie verschillende merken in de top drie.

 

Volgende evenement: dinsdag 5 mei, Zolder (B).

 

 

Uitslagen:

 

DRDO BMW M3 Cup:

Race 1: 1. Menno van de Grijspaarde; 2. Marc Dijkhuis, op 2.938 sec; 3. Dennis van der Linden en Herman Peene, op 25.448 sec.

Race 2: 1. Menno van de Grijspaarde; 2. Dennis van der Linden en Herman Peene, op 3.879 sec.; 3. Marc Dijkhuis, op 4.430 sec.

Tussenstand: 1. Menno van de Grijspaarde 40. 2. Marc Dijkhuis 35; 3. Dennis van der Linden en Herman Peene 32.

DRDO Specials Plus:

Race 1: 1. Alexander Berger, BMW 130i; 2. Milan Dontje, BMW 130i, op 0.462 sec.; 3. Cas Renders, BMW 130i. op 31.216 sec

Race 2: 1. Alexander Berger; 2. Niki en Douwe Terpstra, BMW 3-serie, op 11.408 sec.; 3. Milan Dontje, op 30.276 sec.

Tussenstand: 1. Alexander Berger 41; 2. Milan Dontje 33; 3. Niki en Douwe Terpstra 30.

 

DRDO Specials:

Race 1: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage, VW Golf TDi; 2. Bas Baars en Marcel Roeleveld, Volvo C30 D5, op 16.635 sec; 3. Robin Vogel en Henk Maassen van den Brink, VW Golf TDi, op 30.720 sec.

Race 2: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage; 2. Bas Baars en Marcel Roeleveld, op 21.846 sec; 3. Thierry Köhler, Seat Ibiza TDi, op 1 ronde

Tussenstand: 1. Pim Kievit en Nick von Dincklage 44; 2. Bas Baars en Marcel Roeleveld 34; 3. Thierry Köhler 28.

Globale programma-onderdelen

Begeleiding

Per cursus zijn er 20 coureurs / instructeurs die je begeleiden

Circuittraining

Uitgebreide briefing baankennis door instructeurs

Theorieles

Inns & outs van de regels op en langs de baan

Praktijkles

Met de racewagen de theorie in praktijk brengen op de baan

Lunch

Verzorgde lunch met de medecursisten en instructeurs

Wagenbeheersing

Verschillende soorten voertuigbeheersings techniek

Advies & Coaching

Advies en begeleiding voor vervolgtraject in de autoracerij

Examens

Intensieve kwaliteitstoets met slagingspercentage van 95%

Kalender

13 & 14 February 2018 Inschrijven
15 & 16 August 2017

Vol

22 & 23 August 2017

Vol

4 & 5 September 2017

Vol

7 & 8 November 2017

Vol


Nieuws

Titelstrijd DRDO staat ‘hete herfst’ te wachten

Negen winnaars tijdens zomers DRDO-spektakel

‘Close racing’ kenmerkt DRDO